شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گمرک ایران از سوی اتاق بازرگانی به دستکاری در آمار تجاری متهم شد

اتاق بازرگانی گزارشی با عنوان «اشتباهات آماری یا بازی با آمار صادرات کشور» در سایت رسمی خود منتشر کرده است، که گمرک را به «دستکاری عمدی یا اشتباه در آمار تجارت خارجی» متهم می‌کند.

اتاق بازرگانی می‌گوید که اخیرا گزارشی درباره ابهام در آمارهای صادرات منتشر کرده بود که بلافاصله گمرک با انتشار گزارش و جدول‌هایی تلاش کرد که آمارهای خود را توجیه کند.

در بخشی از این گزارش آمده:«گمرک در اقدامی به‌جای شفاف‌سازی در‌خصوص آمار از قبل منتشر‌شده، آمار ارزش صادرات در آبان‌ امسال را تغییر داده است؛ به‌نحوی ‌که بدون تغییر آمار تجمعی مقداری و ارزشی صادرات در ۹ ماه ۱۳۹۷، میانگین قیمت‌های صادراتی در آبان‌ماه به ۳۴۷ دلار در هر تن و در آذرماه نیز از ۱۶۰ دلار به ۲۹۰ دلار در هر تن تغییر داده شده است».

این گزارش می‌گوید که گمرک رشد صادرات غیرنفتی در هشت ماهه سال جاری را ۱۳ درصد عنوان کرده بود که رقم درست ۷/۵ درصد است و تراز تجاری (اختلاف واردات و صادرات) را ۲ میلیارد دلار عنوان کرده بود که در اصل ۴۱۸ میلیون دلار است.

این گزارش در ادامه می‌گوید که در گزارش سازمان توسعه تجارت مربوط به هشت ماهه سال ۱۳۹۷ همچنان ارزش صادرات هشت ماهه، معادل ۳۱/۵ میلیارد دلار درج شده که بهتر بود گمرک بعد از تغییر آمار آبان ماه و کاهش ارزش صادرات هشت ماهه، موضوع را به سازمان توسعه تجارت هم منعکس می‌نمود تا آمار این سازمان هم به ۲۹/۹ میلیارد دلار تغییر یابد.

اشاره اتاق بازرگانی به گزارش سازمان توسعه تجارت به این خاطر است که این سازمان آمارهای خود را بر اساس آمارهای گمرک تنظیم و منتشر می‌کند.

در همین زمینه روزنامه دنیای اقتصاد نیز طی یک یادداشت کوتاه، با استناد به گزارش اتاق بازرگانی، نوشته است که به نظر می‌رسد تردید و شبهات در آمارهای اقتصادی کشور به آمار گمرک هم سرایت کرده و احتمال نفوذ صلاحدید‌ها ارائه تصویر واقعی از اقتصاد کشور را خدشه‌دار کرده است. 

این گزارش می‌افزاید آمارهای گمرکی در آذرماه حکایت از کاهش بیش از ۵۰ درصدی ارزش صادرات در همان ماه و در مقابل افزایش نزدیک به ۵۰ درصدی وزن کالاهای صادر شده داشت.

گزارش اتاق بازرگانی همچنین به صادرات گاز طبیعی نیز اشاره داشته و دراین‌باره چنین آورده است: «طبق خبر اعلامی گمرک گاز طبیعی دومین کالای عمده صادراتی طی ۹ ماهه ۱۳۹۷ و به ارزش صادرات ۱/۸ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با رقم صادرات هشت ماهه همین سال، حدود ۸۳۰ میلیون دلار از این کالا صرفا طی یک ماه آذر صادر شده است.

گمرک ایران ماه‌ها پیش، صادرات گاز طبیعی را نیز در فهرست سبد کالاهای صادرات غیرنفتی گنجانده است. همچنین بسیاری از مواد خام صنعت نفت مانند میعانات گازی، قیر، پروپان و بوتان (گازهای خام) را نیز در فهرست صادرات غیرنفتی می‌گنجاند، درحالی‌که ارزش این کالاها در صدر فهرست صادرات غیرنفتی ایران قرار دارند و بخش چشمگیری از صادرات ایران را تشکیل می‌دهد. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More