شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
یک هفته بعد از انتقاد وزیر کشاورزی از قاچاق بی‌رویه دام زنده

گرانی اخیر گوشت به «دلالان» نسبت داده شد

قیمت گوشت قرمز در هفته منتهی به ۳۰ آذر، نسبت به  دور مشابه آبان ماه حدود ۸/۵ درصد و نسبت به دور مشابه سال گذشته نزدیک ۵۲ درصد افزایش یافته و و براساس گزارش‌های رسمی به کیلویی ۸۵ هزار تومان رسیده است.

علی‌اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزیر جهاد کشاورزی دوشنبه ۲۴ دی ماه به خبرگزاری ایسنا گفت هم‌اکنون مشکل خاصی در تامین گوشت قرمز وجود ندارد و واردات آن نسبت به گذشته بیشتر شده و تولید آن هم تغییری نسبت به گذشته نداشته است. او بعد از این توضیح، مسئولیت گران شدن قیمت گوشت را برعهده افرادی دانست که آنها را «دلالان» می‌خواند.

این مقام ارشد وزارت کشاورزی گفته یکی از دلایل گرانی گوشت قرمز این است که گوشت وارداتی دست به دست می‌شود و با دلالی گران‌تر به دست مردم می‌رسد.

مهرفرد نگفت که سیستم توزیع گوشت آیا تغییری نسبت به قبل داشته یا نه، چرا که از واردات تا عمده فروشی و خرده فروشی‌ها وجود واسطه‌ها طبیعی است و پیش از این در فرایند توزیع وجود داشته اند. علاوه بر آن افزایش قیمت گوشت همزمان با رشد قیمت تورم رخ داده است.

بر اساس آمارهای رسمی، شاخص قیمت (تورم) در بخش کالاهای خوراکی و آشامیدنی در آذرماه نسبت به آبان ماه ۴/۸ درصد و نسبت به آذرماه سال گذشته نزدیک ۵۴ درصد افزایش داشته است.

تورم کالاهای خوراکی و آشامیدنی بسیار بیشتر از کالاهای غیر‌خوراکی و خدمات بوده است.

مهرفرد می‌گوید هم اکنون واردات گوشت برزیلی و گوشت گوسفندی بیشتر از گذشته شده است اما مشکلاتی در توزیع آن وجود دارد و آن‌قدر دست به دست می‌شود که با نرخی که باید به دست مصرف‌کنندگان نمی‌رسد.

او گفت همین دست به دست شدن‌ها و دلالی‌ها عامل گرانی گوشت قرمز شده و دست‌هایی وجود دارد که در این میان در حال سودجویی به نفع خودشان و به زیان مردم هستند.

در این میان گزارش‌های هم درباره قاچاق کالاهای ضروری، شامل گوشت، به خارج از کشور منتشر شده است. ایران گوشت را با ارز دولتی وارد می‌کند، اما هم اکنون قیمت ارز در بازار آزاد بیش از دو برابر ارز دولتی است.

هفته گذشته محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت در هشت ماه امسال برای تثبیت قیمت‌ها واردات گوشت قرمز نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته و این روند تا پایان سال تداوم خواهد داشت.

او قاچاق بی‌رویه دام زنده، افزایش تقاضا و کاهش عرضه را علت بی‌ثباتی قیمت‌ها دانست.

قیمت مرغ نیز اخیرا با جهش مواجه بوده است.

حجتی علل افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار را نوسان نرخ ارز، افزایش قیمت‌های جهانی نهاده‌ها و رشد هزینه‌های تمام شده تولید دانست و افزود: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت هرکیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان ۹۸۰۰ تومان تعیین شده است.

او گفت هم‌اکنون قیمت میدان بهمن که روزانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ تن گوشت مرغ عرضه می‌کند، ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان است. البته این نرخ عمده‌فروشی است و در سطح بازار بالاتر است.

اما، ایرنا می‌نویسد مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که در سطح بازار قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ بیش از ۱۴ هزار تومان است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More