شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کاهش ۳۵ درصدی تولید ۱۰ ماهه خودرو در ایران

 

وزارت صنعت، معدن و تجارت طی گزارشی از وضعیت ۱۰ ماهه تولید خودرو اعلام کرد «۸۱۲ هزار و ۹۷۹ دستگاه انواع محصول تولید شده که نسبت به سال گذشته ۳۵/۴ درصد کاهش نشان می دهد».

تولید خودرو ایران، با خروج آمریکا از برجام، اوج گرفتن قیمت دلار و کناره‌گیری شرکتهای خارجی از همکاری با خودروسازان ایرانی، به شدت کاهش یافته است.

در این میان، آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد گروه صنعتی ایران خودرو، بزرگترین تولیدکننده خودرو در کشور، از آغاز امسال تا پایان دی ماه، ۳۵۸ هزار و ۹۸۰ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به پارسال ۳۹ درصد کاهش یافته است.

سایت رسمی انجمن واردکنندگان خودرو اول بهمن ماه طی گزارشی از قول رضا علیزاده نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد طی چند دهه گذشته مسیر را اشتباهی طی کرده‌ایم، به همین دلیل سبب شدیم خودروسازان داخلی انحصار داشته باشند که الان نیز در کاری که چند سال پیش انجام داد‌ه‌ایم، مانده‌ایم. «به محض اینکه فشاری بر خودروسازان وارد می‌شود، سریعا تولید خود را کاهش می‌دهند و با این کار تعادل عرضه و تقاضا را  برهم می‌ریزند و به این طریق خواسته‌های خود را به کرسی می‌نشانند».

او گفت از ۲۰ سال پیش تعدادی از کارشناسان گفته بودند که بازار انحصاری خودرو خطرناک است و باید واردات خودرو را آزاد کرده و تعرفه‌شان را کاهش دهیم تا خودروسازان داخلی نیز از این حالت خارج شوند. «هزینه ناکارآمدی خودروسازان داخلی را مردم با جان و مال خود پرداخت می‌کنند.»

این نماینده مجلس می‌گوید با وزیر صنعت معدن و تجارت نیز صحبت شده و پیشنهاد کمیسیون مبنی بر آزادسازی واردات خودرو و کم کردن تعرفه‌های خودرویی مطرح شده ‌است. «نظر وزیر نیز بر این است که واردات خودرو آزاد شود».

علیزاده گفت «در شرایط فعلی باید اجازه دهیم کسانی که پول و امکانات دارند، واردات خودرو انجام دهند که با این کار از طریق عوارضی که پرداخت می‌کنند، یک نوع منبع درآمد برای دولت ایجاد می‌شود و تنفسی برای صنعت خودرویی کشور خواهد بود».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More