شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کاهش ۱۳۰ میلیون دلاری صادرات فرش ایران  

 

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران گفته ایران بازار صادرات فرش خود در آمریکا و آلمان را به طور کامل از دست داده است.

حاجی آقامیری به ایلنا گفت سال گذشته ایران به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار فرش صادر کرد. به گفته او از این میزان، ۱۳۰ میلیون دلار فرش به آمریکا صادر می‌شد که با اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران این بازار به طور کامل از دست رفت.

اولین دور تحریم‌های آمریکا علیه ایران در نیمه مرداد و دومین دور، شامل تحریم نفتی، در ۱۳ آبان ماه از سر گرفته شد.

تحریم‌های آمریکا و بین‌المللی در سال‌های اخیر صادرات فرش را که بخش مهمی از صادرات سنتی ایران است در وضع دشواری قرار داده است.

بر اساس تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا، واردات فرش ایرانی به این کشور حتی از طریق کشور ثالث ممنوع است.

حاجی آقا میری گفت با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران دیگر فعالان تلاش می‌کنند «تا از طریق کانادا و مکزیک فرش ایران را به صورت قاچاقی به آمریکا صادر کنند اما به نظر می‌رسد دولت ترامپ خیلی سخت‌گیرتر از اوباما باشد و این راه هم مسدود شود.»

در سال‌های اخیر غیبت ایران در بازار باعث شده کشورهای رقیب از جمله چین و هند و پاکستان جای ایران را در بازارهای بین‌المللی بگیرند.

یکی از موانع مهم مقابل صادرات فرش ایران قطع ارتباط بانکی ایران با سایر بانک‌های جهانی است که انتقال درآمد ناشی از فروش فرش به ایران را مشکل کرده است.

حاجی آقا میری افزود صادرات فرش ایران به آلمان هم «عملا مرده است» و صادرکنندگان ایرانی اگر با وجود مشکلات، فرش را به خریدار اروپایی و یا آسیایی بفروشند نمی‌تواننند پول آن را به کشور برگردانند.

واشینگتن اعلام کرده هدف از تحریم‌ها، اعمال محدودیت‌های بیشتر بر برنامه هسته‌ای، توقف برنامه موشکی و کم کردن «مداخلات» جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه از جمله سوریه، عراق، لبنان و یمن است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More