شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کاهش سطح تولید اوپک برای ۹ ماه دیگر تمدید شد

 

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست روز دوشنبه خود در وین با تمدید کاهش سطح تولید برای ۹ ماه دیگر، به میزان ۸۰۰ هزار بشکه در روز، موافقت کردند. به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت، همانند نشست دور قبل، ایران از کاهش تولید معاف شده است.

ادامه بحران سیاسی در ونزوئلا، تداوم سیاست موسوم به «فشار حداکثری» بر ایران از سوی آمریکا و جنگ تجاری ایالات متحده با چین از موضوع‌هایی است که ظرف ماه‌های گذشته بر قیمت جهانی نفت تاثیر گذاشته است. 

از سوی دیگر، افزایش تولید نفت در ایالات متحده، به یکی از نگرانی‌های اصلی کشورهای صادر کننده نفت، در چهارچوب اوپک و خارج از آن، تبدیل شده است. در حال حاضر آمریکا با تولید بیش از ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز به یکی از اصلی‌ترین تولید کنندگان نفت جهان تبدیل شده است. این میزان تولید در تاریخ صنعت نفت آمریکا بی‌سابقه است

کشورهای غیر عضو اوپیک نیز از افزایش تولید در ایالات متحده و کاهش قیمت‌ها نگران هستند. روز شنبه ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، اعلام کرد که با عربستان سعودی بر سر کاهش ۱.۲ میلیون بشکه در روز دستکم به مدت شش ماه، تا دسامبر سال ۲۰۱۹، به توافق رسیده است. این توافق میان عربستان و روسیه در خلال نشست گروه ۲۰ در ژاپن اعلام شد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، پیش از نشست روز دوشنبه اوپک، در بدو ورود به وین گفته بود: «من هیچ مشکلی با تمدید توافق کاهش تولید یا کاهش بیشتر آن ندارم و نمی‌خواهم جلوی کاهش تولید گرفته شود»، اما «این یکجانبه‌گرایی‌ها، کلیت اوپک را تهدید می‌کند، نه فقط ایران را.» به گفته وزیر نفت ایران، اقدام‌ها و تصمیم‌های برخی از اعضا در همراهی و توافق با اعضای خارج اوپیک می‌تواند به فروپاشی این سازمان منتهی شود.

ایران تنها کشور عضو اوپک است که با متن پیشنهادی برای منشور همکاری کشورهای اوپک و غیراوپک مخالفت کرده است. سایر کشورها سعی کرده‌اند با افزودن بندی به این منشور، ضمن جلب نظر ایران، تاکید کنند که این منشور نباید با مفاد اساسنامه سازمان مغایرت داشته باشد.  متن این منشور قرار است که روز سه‌‌شنبه نهایی شود.

هدف از طرح‌ریزی این منشور، ایجاد سازوکاری به منظور همکاری اعضای اوپک با سایر کشورهای صادر کننده نفت عنوان شده است.

در جلسه روز دوشنبه همچنین با تمدید ریاست زانوسی بارکیندو، نماینده نیجریه، در سمت «دبیرکل اوپک» برای سه سال دیگر موافقت شد.

اوپک دارای ۱۴ عضو است، اما روسیه که عضو اوپک نیست از سال ۲۰۱۶ به عنوان یکی از متحدان اصلی، در کنار این سازمان فعالیت می‌کند.

با وجود تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران و ونزوئلا، اکنون بهای نفت از متوسط بهای نفت در سال ۲۰۱۸ پائین‌تر است. کشورهای صادرکننده نفت برای بالا نگاه داشتن بهای نفت از طریق سیاست کاهش تولید تلاش می‌کنند.

در آستانه برگزاری نشست روز دوشنبه اوپک، بهای نفت در بازارهای جهانی اندکی افزایش یافت. در معاملات صبح دوشنبه، هر بشکه نفت برنت دریای شمال، با یک دلار و ۵۷ سنت افزایش، به ۶۶ دلار و ۳۱ سنت رسید.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More