شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

چه کسانی شریک دزدند و رفیق قافله

 

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در ایران "برخی" مقام ها یا وابستگانشان را به دخالت در قاچاق کالا متهم کرد و گفت "شاهد قاچاق فراوان در کشور حتی از طریق گمرکات رسمی هستیم".

در حدود یک هفته است که برخی مسؤولان و رده‌های بالای کشور نوک پیکان خود را به سمت سازمان مبارزه با قاچاق کالا نشانه گرفته‌اند. به گفته آنان برخی از مسوؤلان کشور خود یا وابستگانشان در بحث قاچاق کالا شریک هستنند.

امروز ۲۷ آذر  دادستان کل ایران به صراحت گفت که برخی از مسوؤلان دانسته یا نادانسته با حمایت کردن از پدیده قاچاق کالا به اقتصاد کشور ضربات جبران ناپذیری را وارد می‌کنند. پیش از منتظری، امیرخجسته، نماینده مردم همدان و یکی از اعضای فراکسیون مبارزه با قاچاق کالا در مجلس ایران، برخی از افراد رده بالا را به دست داشتن در فساد مالی متهم کرد.

به گفته او ۵ هزار و ۳۶۲ خودروی لوکس از سال ۹۵ تا پایان مهرماه ۹۶ به صورت قاچاق وارد کشور شده و این مساله با آگاهی اداره کل کمرک اتفاق افتاده چرا که این سازمان نسبت به ورود قاچاق کالا به کشور بی اعتناست.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران  نیز اردیبهشت ماه در جمع فرماندهان پلیس ایران گفته بود که  سالانه ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد ایران می شود و  او با این وضع "اقتصاد مقاومتی صورت نمی‌گیرد".

اگر چه برخی نمایندگان مجلس ایران به  دفعات به موضوع قاچاق اشاره می‌کردند و آن را سازمان یافته می‌دانستند اما گفته های امروز دادستان کل کشور و  متهم کردن مقام های ایرانی یا فرزندانشان به دخالت در قاچاق کالا اتفاقی کم سابقه بود.

 

  • کشف بزرگترین محموله قاچاق پس از انقلاب

۲۹ تیرسال ۹۵ بود که پلیس ایران اعلام کرد که بزرگترین محموله قاچاق پس از انقلاب را کشف کرده است. سرتیپ عزیزالله ملکی، فرمانده پلیس استان هرمزگان ایران آن زمان به خبرگزاری‌ها گفته بود که متهم اصلی پرونده این محموله قاچاق یکی از بازاریان بزرگ تهران است که با جعل سند، تبانی، تطمیع و پرداخت رشوه کالاهایی را بدون پرداخت عوارض گمرکی قانونی وارد کشور می کرد. به گفته فرمانده پلیس استان هرمزگان،  علاوه بر ۲۳ مأمور دولتی، "۱۷ قاچاقچی هم که برخی از آنها در حال فرار به خارج از کشور بودند" دستگیر شده اند.

 

  • اهمال کاری در بندر شهید رجایی  مهمترین بندر تجاری ایران

مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس از مهمترین بنادر ایران به شمار می‌رود،تخلیه ۹۰ درصد بارگیری کالاهای کانتینری ایران در این  بندرگاه  صورت می‌گیرد. علاوه بر آن سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن کالا در این بندر تخلیه یا بارگیری می‌شود. بندر شهید رجایی به  تنهایی بیش از ۵۵ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت بنادر کشور را برعهده دارد. بندری که امروز از سوی دادستان کل ایران مورد انتقاد  قرار گرفت و به اهمال کاری متهم شد.

محمد جعفر منتظری امروز گفت "بنده خودم رفتم و از نزدیک از بندر شهید رجایی دیدن کردم. نحوه ورود و کنترل و دستگاه‌های کنترل کننده را دیدم و جلساتی با مسئولان امر گذاشتیم، برگشتم تهران، ایام تعطیلات نوروز بود. سه روز بعدش رفتیم پیش رئیس جمهور برای تبریک سال نو و گفتم که بندر شهید رجایی را دیدم و در یک جمله بگویم که از لحاظ کنترل و ورود کالای قاچاق تقریبا رهاست".

 

  • پلیس به دنبال استقرار در بندر شهیدرجایی

انتقادات صریح و اهمال کاری در بندر شهید رجایی از سوی منتظری دادستان کل کشور و همچنین اظهارات اخیر امیر خجسته یکی از اعضای فراکسیون مبارزه با قاچاق کالا باعث شد که پلیس آگاهی ناجا نسبت به آن عکس‌العمل نشان دهد.

محمدرضا مقیمی، رییس پلیس آگاهی ناجا امروزدر همایش تخصصی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پس از گفته های دادستان کل با اشاره به واردات بیش از ۵۰ درصد کالاها از بنادر استان هرمزگان از هدف پلیس برای حضور در بندر شهید رجایی هرمزگان خبر داد و گفت : "هدف‌گیری ماموران این پلیس، مبارزه با قاچاق سازمان یافته و کلان است که ان شاء الله بتوانیم فضای مناسبی برای اشتغال و بهتر شدن وضعیت اقتصادی کشور در امر ورود قاچاق کمتر به کشور را ایجاد کنیم، زیرا هر چقدر قاچاق کمتر باشد، اشتغال بیشتر و امنیت بهتری را در کشور خواهیم داشت که در این رابطه تلاش کرده ایم وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم."

 

  • آمار چه می گوید؟

آخرین آمار اعلام شده از سوی احمد انارکی محمدی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا حاکی از  حجم 12میلیاردو 600 میلیون دلاری دارد که از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا به شکل رسمی اعلام شده است رقمی که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن را تخمین زده دانسته و می‌گویند واقعی نیست.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More