شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پایان مهلت ثبت‌نام برای انتخابات اتاق بازرگانی؛ نائب رئیس کنار کشید

 

ثبت‌نام برای عضویت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به اتمام رسیده و گزارش‌ها حاکی از غیاب برخی از اعضای برجسته این نهاد تجاری موسوم به «پارلمان اقتصادی کشور» است.

اعضای ارشد اتاق بازرگانی در ماه‌های انتقادات شدیدی به عملکرد اقتصادی دولت داشته‌اند و از میان آنها چهره‌های شاخصی از شرکت در انتخابات دور آتی اتقا کنار کشیدند.

 

 

از جمله غایبان مهم، پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی است که چهارشنبه طی توییتی از کناره گیری خود از فعالیت در این نهاد تجاری خبر داد.

وی قبل از آن، طی توئیت دیگری با شدت به ارسال ناموفق اخیرا ماهواره «پیام» به فضا اعتراض کرده و نوشته بود «در كشورى كه قطب نفت و گاز است و عاجز از احداث یک پتروشیمی و پایداریش از بحران آب در معرض آسیب است و در بدیهیات مدیریت منابع آب مانده، هوا كردن ماهواره ژست است نه خبر خوب. پا جاى پاى شوروى سابق گذاشتن هنر نیست.»

اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین نیز ۲۵ دی ماه اعلام کرد که بعد از ۶۴ سال فعالیت بازرگانی، حدود دو ماه است که هیچ کالایی از ایران صادر نمی‌کند، چون دریافت پول کالای صادراتی غیر‌ممکن شده است.

آمارهای گمرکی نیز نشان می دهد که صادرات غیرنفتی ایران در آذرماه به ۱/۸ میلیارد دلار رسیده که نصف میزان صادرات ماهانه ایران در هشت ماه سال جاری است.

هفته گذشته اتاق بازرگانی تهران با انتشار گزارشی گمرک را به دستکاری و تحریف آمارهای صادرات متهم کرد.

به غیر از سلطانی، محسن خلیلی عراقی، ملقب به پدر صنعت ایران که حدود ۶۰ سال است در حوزه کارآفرینی فعالیت دارد نیز از ثبت نام در انتخابات اتاق بازرگانی خودداری کرده است.

با این‌حال، گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های داخلی ایران از نام‌های ثبت شده برای انتخابات اتاق حاکی است که برخی از تاجران نام‌آشنا مانند عسگراولادی، علی‌نقی خاموشی و علامیر‌محمد صادقی کماکان خواهان حضور و فعالیت در این نهاد تجاری هستند.

در دور قبلی انتخابات، ۱۶۵۳ نفر برای عضویت در اتاق بازرگانی ثبت نام کرده بودند، اما گزارش رسمی این نهاد تجاری حاکی است که تا روز گذشته تنها ۱۸۰ نفر برای انتخابات پیش‌روی ثبت نام کرده‌اند و گزارش‌های تکمیلی هنوز منتشر نشده.

اتاق بازرگانی نهادی تاثیر گذار، خصوصا در راستای حمایت از بخش خصوصی برای تجارت خارجی است. این نهاد خدمات متنوعی از جمله ارائه مشاوره به بازرگانان و کمیسیون‌های تخصصی قوای سه گانه دارد و در ارتباط و همکاری با اتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن سایر کشورها نقش موثری در اقتصاد ایران بازی می‌کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More