شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
اوپک؛ ادامه چالش ایران و عربستان

وزیر نفت ایران: از اوپک خارج نمی‌شویم

 

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در حاشیه نشست اوپک گفت، با اینکه ایران انتقادهایی را به شرایط حاکم بر اوپک وارد می‌داند اما مانند قطر از این سازمان خارج نمی‌شود.

زنگنه با بیان این‌که «ایران به‌عنوان یکی از بنیانگذاران اوپک به فعالیت خود در این سازمان ادامه می‌دهد و خانواده اوپک را حفظ می‌کنیم» افزود: «تا زمانی که تحریم‌های ایران به‌طور کامل برداشته نشود ایران در هیچ توافقی مبنی بر کاهش تولید مشارکت نمی‌کند و وارد کردن ایران به این توافق، غیرطبیعی و نامتعارف است.»

وزیر نفت ایران اضافه کرد که «اوپک بخشی از وزارت انرژی آمریکا نیست که بخواهد سیاست خود را به آن دیکته کند.» او همچنین گفت: «من فکر می‌کنم اعضای اوپک به این حد از بلوغ رسیده باشند که تصمیماتی بگیرند که به نفع همه اعضای این سازمان باشد.»

ایران می گوید بر سر سهم تولید خود هیچ سازشی نمی‌کند. وزیر نفت ایران قبل از نشست اوپک گفته بود ایران حاضر نیست با هیچ کشوری بر سر سهمیه تولید خود مذاکره کند.

ایران، عربستان و روسیه را متهم می‌کند که آنها  با استفاده از تحریم‌های آمریکا، برای گرفتن سهم ایران در بازار، تولید و صادرات نفت‌شان را افزایش داده‌اند.

کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک، شهریورماه گذشته از سیاست‌های نفتی مسکو و ریاض، انتقاد کرد و گفت: ‌«از یک‌سو، روسیه و عربستان به بهانه متوازن‌سازی بازار جهانی نفت به دنبال  تصاحب بخشی از سهم ایران هستند و از سوی دیگر برخی اعضای اوپک، دست در دست آمریکا برای ضربه زدن به برخی بنیانگذاران این سازمان تلاش می‌کنند.»

هم‌زمان، قطر اعلام کرده است که اوایل سال جدید میلادی از اوپک خارج خواهد شد. قطر گفته است که تصمیم این کشور فنی و استراتژیک بوده و می‌خواهد بر صادرات گاز تمرکز کند.

مشخص نیست قطع روابط با عربستان سعودی و امارات متحده عربی چقدر در این تصمیم نقش داشته است.

 

فشارهای آمریکا بر اوپک

یک روز قبل از برگزاری نشست اوپک، دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا از کشورهای عضو اوپک خواست تولید نفت را کاهش ندهند. او گفت، کاهش تولید نفت قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

این درحالی است که ایران هشدار داده اگر میزان تولید نفت کاهش پیدا نکند قیمت نفت تا ۴۰ دلار بشکه هم می‌رسد.

برخی کارشناسان می‌گویند برای مقابله با افت جهانی قیمت نفت، اوپک باید تولید خود را بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

رویترز خبر داده که وزرای نفت کشورهای عضو اوپک روز پنج‌شنبه بر سر کاهش تولید نفت توافق کرده‌اند اما جزئیات این توافق و میزان کاهش آن مشخص نشده است.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، ابراز امیدواری کرده است که بتواند نسبت به کاهش تولید نفت با کشورهای عضو اوپک به توافق برسد.

اعضای اوپک منتظر دیدگاه کشورهای هم‌پیمان این سازمان، به رهبری روسیه، هستند تا به توافقی بر سر میزان دقیق کاهش تولید برسند.

مسکو درخواست کاهش تولید نفت خود را رد کرده است. روسیه می‌گوید در کوتاه‌مدت تنها می‌تواند نیمی از ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولیدی خود را کاهش دهد.

از اوایل پاییز امسال میزان تولید نفت یک سوم کاهش داشته است اما دونالد ترامپ همچنان خواهان کاهش و پایین نگه داشتن قیمت جهانی نفت است.

آمریکا اردیبهشت‌‍ماه امسال از توافق برجام خارج شد و از آن زمان تحریم‌های فزاینده‌ای علیه ایران اعمال کرد. تحریم‌ها باعث کاهش تولید نفت ایران شده است.

رئیس‌جمهور ایالات متحده، اعلام کرده است قصد دارد با فشار بیشتر بر ایران صادرات نفت آن را به صفر برساندو او همچنین خواهان این است که عربستان با پایین نگه داشتن قیمت نفت، فشارها را بر ایران بیشتر کند.

عربستان سعودی باید تحت فشارهای آمریکا از یک سو و فشارهای اعضای اوپک از سوی دیگر نسبت به کاهش سقف تولید اوپک تصمیمم بگیرد.

این درحالی است که عربستان از سویی نگران تغییر مواضع آمریکا در باره قتل جمال خاشقچی است و از سوی دیگر باید مانع افت قیمت نفت شود تا دیگر کشورهای عضو اوپک راهی را که قطر رفته، درپیش نگیرند.

 



 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More