شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ورود بیش از  ۵ هزار خودروی لوکس قاچاق از مبادی رسمی

 

۵ هزار و ۳۶۲ خودروی لوکس از سال ۹۵ تا پایان مهرماه ۹۶ به صورت قاچاق وارد کشور شده است. امیرخجسته رییس فراکسیون مبارزه با قاچاق کالا،  اداره کل گمرک را مسئول این امر می داند و معتقد است که این سازمان نسبت به ورود قاچاق کالا به کشور بی اعتناست.

این دومین روزی است که امیرخجسته، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و یکی از اعضای فراکسیون مبارزه با فساد در مجلس ایران، برخی از افراد رده بالا را به دست داشتن در فساد مالی متهم می کند. او روز گذشته نیز درخصوص پرونده فساد در بنیاد شهید، برخی مدیران این سازمان را همدست با اختلاس گران معرفی کرد و امروز چهارشنبه، 22 آذر، در حاشیه جلسه علنی مجلس، با انتقاد از نحوه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سازمان‌های نظارتی به خصوص اداره کل گمرک، گفت: "متاسفانه قاچاق کالا در انحصار برخی افراد است. کالاها به صورت قاچاق از مبادی رسمی وارد می‌شود و کسی هم پاسخگو نیست. خودروهایی همچون پورشه، وولو، بی‌ام‌و، نیسان، هیوندا و تویوتا به صورت قاچاق و از طریق مناطق آزاد و گمرکات به کشور وارد شده است."
خجسته گفت که اگر وزیر اقتصاد و رییس گمرک این تشکیلات و تبانی‌ها را اصلاح نکنند، مدارک و مستندات ریز و درشت را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد.

به گفته او باید تمامی دستگاه‌های نظارتی به خصوص وزارت اطلاعات ورود جدی داشته باشد.

خجسته یکی از دلایل ورشکستگی  بسیاری از کارخانه‌ها و تولیدی‌ها به مرور زمان را، ورود کالای قاچاق عنوان کرد و گفت: "در شرایطی که قرار بود سالانه یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود، واردات کالاهای قاچاق باعث از بین رفتن شغل‌های موجود شده است که این یک زنگ خطر است."
او با انتقاد از سازمان گمرک و وزارت اقتصاد درخصوص برخوردشان با پرونده های قاچاق کالا گفت: "چندی پیش من موضوع واردات ۳۳۰۰ کانتینر قاچاق به کشور را مطرح کردم، تنها عکس‌العمل گمرک و وزارت اقتصاد این بود که اگر ما یک کانتینر قاچاق هم دیدیم به آنها نشان می‌دهیم."
به گفته این عضو فراکسیون،  ورود کالاهای قاچاق در انحصار برخی افراد است و کسی پاسخگو نیست به طوری که بین ۷۰ تا ۹۰ درصد کالاها از مبادی قاچاق وارد می‌شود. وی ادامه داد:  "وقتی هم که ما با این موضوع مخالفت می‌کنیم تنها شاهد عکس‌العمل تند مسئولان گمرک و اقتصادی کشور هستیم."
خجسته در انتها متذکر شد که "این روند باید اصلاح شود و سامانه گمرکی را به معنای واقعی عملیاتی کنند. از طرف دیگر اصحاب رسانه باید در امنیت کامل برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و قاچاق کالا باشند نه اینکه به بهانه مغایرت با مصلحت نظام آنها را از این موضوع منع کنیم".

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More