شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌ها در آمریکا و اروپا به آغاز اعمال تحریم‌ها علیه ایران

 

تعدادی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره و سنای آمریکا با حمایت از تصمیم رییس جمهوری کشورشان در بازگرداندن تحریم‌های ایران، او را به ادامه سیاست فشار حداکثری بر ایران تشویق کردند.

در طول یک روز پس از آغاز اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، سناتورها و نمایندگان جمهوری‌خواه با انتشار بیانیه‌ها،‌ توییت‌ها و ویدیوهایی حمایت خود از این اقدام مناقشه‌برانگیز دونالد ترامپ را اعلام کردند.

سناتور تد کروز که در انتخابات ریاست‌جمهوری رقیب دونالد ترامپ بود، با ابراز خرسندی از این تصمیم، گفت: «من همواره با برداشتن تحریم‌ها از طرف دولت باراک اوباما مخالف بودم.» کروز با اشاره به ناآرامی‌های درون ایران، گفت که اعتراضات اخیر نشان می‌دهد که مردم ایران آماده‌اند که «زرده تخم این رژیم سرکوبگر» را دور بریزند و ما باید با اعمال هر چه بیشتر تحریم‌ها، از این حرکت حمایت کنیم.

سناتور مارکو روبیو،‌ رقیب دیگر ترامپ در انتخابات قبلی نیز با حمایت از این تصمیم، گفت در شرایطی‌که نارضایتی مردم از فساد و سوءمدیریت اقتصادی گسترده حکومت در ایران رو به افزایش است، آمریکا در کنار آنان ایستاده و تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی علیه رژیم ایران را اعمال کرده است.  

نمایندگان کنگره ازجمله لی زلدین و دیوید دونووان از ایالت نیویورک، تام مک‌آرتور از ایالت نیوجرسی، تد پو از تگزاس، مارشا بلک‌برن از تنسی، گاس بیلیراکیس از فلوریدا و دیوید پردو از جورجیا، از دیگر نمایندگانی بودند که از تحریم‌های ایران حمایت کردند.

حمایت برخی نمایندگان جمهوری‌خواه از این تصمیم، درحالی ابراز می‌شود که اروپا و برخی نمایندگان در آمریکا، مخالفت شدید خود نسبت‌به تحریم‌ها را ابراز کرده و نسبت‌به عواقب آن هشدار داده‌اند.

دونالد ترامپ یک روز پس از اعمال تحریم‌ها در توییتی نوشت: «تحریم‌های ایران رسماً صادر شدند. این‌ها گزنده‌ترین تحریم‌هایی‌اند که تاکنون اعمال شده‌اند و در ماه نوامبر، یک سطح بالاتر خواهند رفت. هر کس با ایران معامله کند، با آمریکا معامله نخواهد کرد. من خواهان صلح جهانی هستم و نه چیز کمتری!»

 

 

سناتور لیندسی گراهام از ایالت کارولینای جنوبی، درمورد این توییت به شبکه فاکس‌نیوز گفت که خطاب این توییت همه‌اند، به‌ویژه رهبران اروپایی که آیت‌الله‌ها را بالا می‌برند. او در واکنش به مخالفت رهبران اروپایی گفت: «همه آنچه آن‌ها می‌گویند، فقط حرف است؛ اگر شما یک مجموعه اقتصادی آمریکایی باشید، آیا واقعاً مایلید که بازار امریکا را از دست بدهید؟» گراهام در ادامه خطاب به آن‌ها، پرسید: «چه چیزی در این آیت‌الله‌ها هست که شما دوست دارید؟»

صحبت‌های گراهام در ارتباط با بیانیه‌ایست که روز گذشته از طرف فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه در مخالفت با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران صادر شده بود.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی جهانی، ناتالی توکی که دستیار مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست، گفته شرکت‌هایی که تجارت خود با ایران را قطع کنند، ممکن است ازطرف اتحادیه اروپا تحریم شوند. بر اساس سیاست اتحادیه اروپا، اساساً قطع ارتباط تجاری با ایران به علت تبعیت از تحریم‌های آمریکا، در اروپا ممنوع است.

الستر برت، وزیر امور خاورمیانه دولت بریتانیا نیز با توضیح تصمیم اتحادیه اروپا گفت شرایط به‌گونه‌ای تنظیم شده است که تصمیم شرکت‌ها برای معامله با ایران صرفاً تجاری باشد و نه در اثر نگرانی از خسارت ناشی از تحریم‌های آمریکا.

با جدی‌تر شدن واکنش اتحادیه اروپا به تحریم‌ها، این احتمال می‌رود که شرکت‌های تجاری با موانعی برای معامله و یا قطع معامله با ایران روبرو شوند و این موضوع جدیدی است که شرکت‌ها را با سؤال مواجه کرده است. آنچه تاکنون دیده شده، قطع فعالیت شرکت‌های بزرگی مثل توتال و اعلام خروج آن‌ها از ایران است که هنوز ازطرف اتحادیه اروپا با واکنشی مواجه نشده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More