شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هیات عراقی برای تمدید معافیت از تحریم‌های ایران به واشنگتن می‌رود

 

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق می‌گوید این کشور نیاز به گاز ایران دارد و از آمریکا خواست که معافیت از تحریم واردات گاز برای عراق را تمدید کند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است عبدالمهدی سه‌شنبه ۲۰ آذرماه طی نشست خبری گفته است که یک هیات عراقی برای گفتگو با دولت آمریکا به واشنگتن سفر می‌کند.

ریک پری وزیر انرژی آمریکا که سه‌شنبه در راس هیاتی ۵۰ نفره به بغداد سفر کرده بود، اعلام کرده که درباره تحریم‌های ایران با مقامات عراقی مذاکره داشته است. او از عراق خواست که وابستگی به گاز ایران را قطع کند.

ایران از خرداد سال گذشته صادرات گاز به بغداد را آغاز کرد و به تازگی تحویل گاز به بصره را نیز کلید زده است.

بر اساس قراردادهای موجود، ایران بایستی روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز به بغداد و به همین میزان نیز به بصره تحویل دهد.

سخنگوی وزارت نفت عراق به تازگی گفته است بغداد و بصره روی‌ هم رفته روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز  از ایران دریافت می‌کنند.

آمریکا ماه گذشته میلادی (نوامبر) معافیت ۴۵ روزه به عراق داد تا خرید گاز ایران را به تدریج متوقف کند. اما هفته گذشته حیان عبدالغنی مدیر شرکت دولتی گاز جنوب عراق اعلام کرد حداقل دو سال زمان نیاز است تا منابع گازی جدیدی با گاز ایران جایگزین شود.

عبدالمهدی می‌گوید «آمریکا در حال همکاری با عراق برای یافتن راهی است که قطع خرید گاز ایران، عراق را تحت فشار قرار ندهد، چون این گاز برای سوخت نیروگاه‌های برقی نیاز است و برق موضوع حساسی برای کشور است».

در پی زلزله اخیر کرمانشاه که خط لوله ششم سراسری دچار حادثه شد، ایران برای یک چند روز تحویل گاز به بغداد را متوقف کرد. همان زمان تارنمای رسمی وزارت برق عراق از خاموشی‌های گسترده به خاطر توقف فعالیت برخی نیروگاه‌های این کشور خبر داد.

عبدالمهدی همچنین اذعان داشت که آمریکا تلاش می‌کند جلوی نفوذ ایران در منطقه، از جمله عراق را بگیرد، اما «ایران حضور پررنگی در عرصه سیاست و اقتصاد عراق دارد».

ماه گذشته شرکت «جنرال الکتریک» آمریکا و «زیمنس» آلمان توافقنامه‌ای ۱۵ میلیارد دلاری برای ساخت نیروگاه‌های سیار در مناطق جنوبی عراق امضا کردند. سوخت این نیروگاه‌ها از گاز مایع خواهد بود و توان تولید برق آنها ۱۱ گیگاوات است.

عراق بعد از چین، بزرگترین بازار فروش کالاهای غیرنفتی ایران است. بر اساس آمارهای گمرکی، صادرات ایران به عراق در هشت ماه سال جاری خورشیدی ۶۶ درصد افزایش یافته و به ۶ میلیارد و ۷۵۷ میلیون دلار رسیده است.

مرداد ماه سال جاری، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که عربستان نیز پیشنهاد ساخت ۳ گیگاوات نیروگاه خورشیدی در مناطق مرزی با عراق برای صادرات برق به این کشور داده است. این گزارش می‌گوید که قیمت پیشنهادی عربستان برای صادرات برق به عراق، «بسیار کمتر» از قیمت برق تحویلی ایران به عراق است.

عراق بزرگترین مشتری برقی ایران است و بنا بر آمارهای رسمی، جمهوری اسلامی طی سال گذشته بیش از ۶/۶ تراوات ساعت برق به عراق فروخته است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More