شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نفت ایران در بورس برای پنجمین بار بی‌مشتری ماند

علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی تهران، روز پنج‌شنبه ۲۲ فروردین، از «بدون مشتری ماندن» نفت خام سبک ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی خبر داده است. در ماه‌های اخیر، در هشت نوبتی که نفت ایران در بورس عرضه شده، فقط در سه نوبت مقدار اندکی از نفت ایران به فروش رفت.

حسینی به ایرنا گفت: «در هفته‌ای که گذشت، برای هشتمین بار یک میلیون بشکه نفت خام سبک با قیمت پایه بشکه‌ای ۶۳ دلار و ۳۶ سنت در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه شد که بدون مشتری ماند.»

او «پرریسک بودن معامله نفت در بورس»، «مسائل مرتبط با ضمانتنامه‌های صادراتی» و همچنین «حمل و نقل» را از دلایل نبود خریدار برای نفت سبک ایران در بورس دانست.

این در حالی است که شرکت ملی نفت ایران، به گفته این مقام بورس تهران، «انعطاف و شرایط لازم» را برای خریداران ایجاد کرده بود.

مدیر عامل بورس انرژی تأکید کرده که «نفت خام در شرایط عادی با توجه به حجم و ارزشی که دارد به عنوان معاملات ریسکی محسوب می‌شود.»

طرح راه‌اندازی بورس نفت، نخستین بار در اواخر دهه هفتاد در چارچوب سیاست‌های برنامه سوم توسعه کشور مطرح شد.

این طرح دومین بار، در فروردین ۱۳۹۳ با عرضه نزدیک به سه هزار بشکه نفت خام در بورس دوباره اجرا شد که «به علت کاهش استقبال خریداران»، به بن بست خورد و اجرای آن متوقف شد.

اما چهار ماه پیش، به دنبال افزایش تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران، بیژن زنگنه، وزیر نفت این کشور از آغاز سومین مرحله عرضه نفت خام در بازار بورس خبر داد.

دولت ایران قصد داشت با این طرح، هم تحریم‌ها را دور بزند و هم زمینه جلب بخش خصوصی از طریق بورس انرژی را فراهم کند.

از زمان آغاز مرحله سوم عرضه نفت ایران در بورس، در دو بار اول که در آبان‌ماه بود، مشتری‌هایی برای نفت ایران پیدا شد، اما نفت ایران در نوبت سوم هیچ مشتری نداشت.

در نوبت چهارم عرضه نفت ایران که در بهمن سال گذشته صورت گرفت، یک میلیون بشکه نفت خام با قیمت هر بشکه ۵۶ دلار و با تسهیلات مشخص شده مشابه مرحله سوم عرضه شد که این بار نیز معامله‌ای به دنبال نداشت.

در نوبت پنجم فقط پیک محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای با قیمت ۵۲ دلار و ۲۵ سنت به فروش رفت، اما در نوبت ششم، برای بار سوم این نفت بدون مشتری ماند.

در نوبت هفتم نیز نفت خام ایران در بورس مشتری نداشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More