شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نرخ سود صفر درصدی در آمریکا؛ راهی برای دورکردن رکود ناشی از کرونا

بانک مرکزی آمریکا، فدرال رزرو، روز یک‌شنبه در اقدامی متهورانه و اضطراری برای حمایت از اقتصاد در زمان شیوع کرونا، نرخ بهره را به صفر رساند.

هدف از این اقدام که سریع‌تر از حد انتظار اتفاق افتاد، جلوگیری از آشفتگی بازارهای مالی بود تا تجربه مشابه بحران مالی یک دهه قبل دوباره تکرار نشود.

البته پس از اقدام بانکداران به کاهش نرخ سود به نیم درصد در روز ۱۳ اسفند، انتظار می‌رفت آنها در نشست اخیر خود نرخ سود را به صفر برسانند.

به گفته ناظران، این اقدام بانک مرکزی نشان‌دهنده نگرانی موجود از احتمال افت بازارهای مالی بود.

هفته گذشته در پی قرنطینه شدن مردم به دلیل کرونا و احتمال توقف روند عادی زندگی در سراسر جهان، سرمایه‌گذاران نگران  سقوط اقتصاد جهانی به دامن یک رکود بزرگ دیگر بودند و به همین دلیل بازارهای بورس به بحران نزدیک شدند.

رییس بانک مرکزی، جرومی پاول، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این اقدامات در آینده‌ای نزدیک تاثیری چشمگیر بر فعالیت‌های اقتصادی خواهد داشت و فعالیت در اقتصادهای خارجی را محدود می کند.

پاول گفت که انتظار دارد اقتصاد در فصل بعدی دچار مشکل شود، اما به امکان رکود اقتصادی و یا در مورد آینده اقتصاد هیچ اشاره‌ای نکرد. وی گفت، بسیاری از چیزها به سرعت شیوع کرونا بستگی دارد.  

اقدام بانک مرکزی در به صفر رساندن نرخ سود، هزینه استقراض کوتاه مدت را برای بانک‌های سراسر جهان کاهش خواهد داد و می تواند اقتصاد جهانی را از دچار شدن به رکود یک دهه قبل محافظت کند.

در حال حاضر اقتصاد آمریکا در وضعی با ثبات باقی مانده است و نرخ بیکاری در پایین‌ترین سطح خود و اطمینان مشتریان در بالاترین سطح خود قرار دارد. با این حال، بانک مرکزی اعلام کرد که شیوع کرونا به طور چشمگیری بر شرایط بازار مالی جهان تاثیر گذاشته است.

در مقام تئوری، بانک مرکزی حتی می‌توانست نرخ سود را منفی کند، اما پاول با این ایده مخالف بوده است. روز یک‌شنبه فدرال رزرو اعلام کرد تا زمانی‌که اقتصاد آمریکا از بحران ناشی از کرونا خارج نشده، نرخ سود را در همین سطح نگه خواهد داشت.

در حالیکه پاول با کاهش بیشتر نرخ سود مخالف است، اما تاکید کرده است که بانک مرکزی برای تزریق محرک به اقتصاد ابزارهای فراوان دیگری در اختیار دارد، از جمله اینکه قادر است نقدینگی بازارهای مالی را افزایش دهد.

ترامپ که همواره خواهان منفی کردن نرخ سود بوده است و پاول را به‌دلیل مخالفت‌هایش مورد انتقاد قرار می‌داد، روز یک‌شنبه اعلام کرد که از این اقدام فدرال رزرو «بسیار خوشحال» است.

پاول در عین حال از سیاست‌گذاران خواست تا به اقدامات محرک دیگری نیز دست بزنند که از آن جمله می‌توان به اقدامات اضطراری ترامپ و بسته حمایتی کنگره اشاره کرد.

این اقدامات از سوی ترامپ و کنگره باعث شد که روز جمعه بازارهای بورس شاهد رشدی دوباره باشند. اقدام یک‌شنبه فدرال رزرو نیز در راستای حفظ همین روند مثبت تفسیر می شود.

 با این حال، بازارهای مالی در روز سه‌شنبه شاهد افت بودند، چراکه سرمایه‌گذاران نگران بودند که اقدام بانک مرکزی می تواند نشانه‌ای از بد بودن اوضاع اقتصاد باشد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More