شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موج جدید گرانی‌ها در ایران: پیاز به کیلویی هشت هزار تومان رسید

قیمت کالاهای اصلی خوراکی به ویژه پیاز و قند و شکر در اسفند ٩٧، نسبت به ماه قبل از آن افزایش پیدا کرده و این گرانی در برخی موارد تا چه درصد هم بوده است. هم‌زمان، دولت ایران برای مهار گرانی‌ها، صادرات سیب‌زمینی و پیاز را ممنوع کرد. اکنون قیمت پیاز به کیلویی بیش از هشت هزار تومان رسیده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، افزایش قیمت برخی از کالاهای خوراکی طی یک ماه به این شرح است: شکر بیش از ۳۸ درصد، قند بیش از ٢٥ درصد، پیاز بیش از ٢٥ درصد، گوشت گوسفند، گاو و گوساله حدود بیست درصد، پرتقال و خیار بیست درصد، مرغ هفت درصد و بقیه محصولات نیز چند درصد بوده است.

این در حالی است که متوسط قیمت‌های مورد مطالعه مرکز آمار ایران از قیمت‌های بازار پائین‌تر بوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا نوشت: «متوسط قیمت هر کیلو پیاز در اسفند را حدود ۴ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام کرده، در حالی که سقف قیمتی این کالا از ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان نیز عبور کرده بود.»

همچنین کالاهای خوراکی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. بیشترین افزایش قیمت طی یک سال، مربوط به رب گوجه فرنگی با ۲۴۲ درصد، سیب درختی زرد با ١٤٠ درصد، گوشت گوسفندی با ١٣٥، گوشت گاو و گوساله با ١٢٥ درصد و موز با ١٢٣ درصد بوده است.

همزمان با اعلام افزایش قیمت‌ها، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در ابلاغی به گمرکات کشور، برای آنچه «مدیریت و تنظیم بازار داخلی» خوانده شده، صادرات سیب‌زمینی و پیاز را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.

با گران شدن پیاز، بحث درباره علت این افزایش قیمت نیز بالا گرفته است. ایسنا گزارش داده که برخی مسئولان اتحادیه‌های بخش خصوصی، قاچاق این محصول را عامل گرانی آن اعلام کرده‌اند، اما رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید که «صادرات بیش از حد» پیاز و «بارندگی‌های اخیر» عامل اصلی گرانی پیاز بوده است.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأکید کرده که «هم اکنون صادرات بیش از حد پیاز به کشورهای همسایه مانند عراق عامل گرانی آن شده است.»

همچنین رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، از کشف «محموله ده تنی پیاز قاچاق در کردستان» خبر داده است.

گرانی کالاهای خوراکی در عید نوروز در حالی است که در آستانه نوروز، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، مدعی شد که «تمام کالاهای اساسی ایام عید تامین و بازار به طور کامل اشباع شده است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More