شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مفقود شدن ۳۰ ایرانی بر اثر برخورد تانکر ایرانی با یک کشتی باربری

 

صبح روز یکشنبه ۱۷ دی ماه بر اثر برخورد یک فروند تانکر نفتی ایرانی با یک کشتی فله‌بر چینی در سواحل شرقی دریای چین دست کم ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی که همگی از کارکنان تانکر نفتی ایرانی بودند، مفقود شده‌اند.

به گزارش وبسایت روزنامه گاردین ارتباط تانکر نفتی که سانچی نام دارد با سیستم‌های ارتباطی قطع شده است. وزارت حمل ونقل چین گزارش کرده است که بر اثر این برخورد این تانکر نفتی دچار آتش‌سوزی شده است. بر پایه گزارش‌های منتشر شده  ۲۱ خدمه چینی کشتی باربری نجات یافته‌اند.

کسری نوری، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران مفقود شدن این افراد را تایید کرده است.

 

اسامی کارکنان تانکر نفتی ایرانی به شرح زیر است :

 

 

 

۱۴:۲۰

حسن‌قشقاوی، معاون پارلمانی وزارت امور‌خارجه ایران، ضمن اشاره به اطلاعاتی که سفیر ایران در چین داده، تایید کرد که این اتفاق در۱۶۰ مایلی شانگهای روی داده است. قرار است وزارت‌خارجه با سرکنسول ایران در شانگهای برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرد.

 

 

به گفته این  مقام وزارت خارجه، این کشتی حامل مشتقات نفت‌خام و پتروشیمی بوده است و در این  کشتی ۳۰ خدمه ایرانی به همراه  چند نفر بنگلادشی مشغول به خدمت بوده‌اند.
وزارت حمل و نقل چین روز یک‌شنبه از این حادثه خبر داد. در بیانیه وزارت حمل و نقل چین، آمده  است که یک تانکر حامل ۱۳۶ هزار تن نفت به طور کامل آتش گرفته و از سرنوشت خدمه آن شامل ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی، خبری در دست نیست. کشتی چینی نیز متحمل خساراتی شده است.

 

 

این تانکر ایرانی به سمت کره جنوبی برای تحویل محموله متعلق به شرکت نفت ایران به شرکت هانوا توتال در حرکت بوده است.

هنوز از سرنوشت خدمه این تانکر خبری در دست نیست.

 

۴:۴۳

ارزش تقریبی یک میلیون بشکه نفت این تانکر را حدود ۶۰ میلیون دلار برآورد کرده‌اند. این تانکر  هنوز در حال سوختن است و نفت نشتی از آن بر روی بخش وسیعی از سطح دریا پخش شده‌است. چندین کشتی چینی و کره‌ای ضمن ادامه عملیات جستجو برای مفقودین حادثه در تلاشند تا دریا را از نفت نشتی پاک کنند.

این دومین حادثه از این نوع طی سالهای اخیر است. یک فروند نفتکش دیگر شرکت ملی نفت ایران با یک فروند شناور کانتینری در مرداد ۱۳۹۵ در سنگاپور برخورد کرد.

 

۶:۲۹

اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در اظهاراتی تازه در خصوص سرنوشت خدمه این تانکر گفت:«قایق نجاتی بر روی کشتی قرار داشته که در حال حاضر وجود ندارد. یک احتمال وجود دارد که خدمه کشتی با استفاده از آن از محل حادثه دور شده باشند.»
 

۷:۱۰

گِنگ‌شوانگ،سخنگوی وزات خارجه چین هم اعلام کرده که تعدادی از مفقودان این حادثه نجات یافته‌اند. وی همچنین گفت که دلیل این حادثه هنوز مشخص نیست.

 

 

۱۶:۱۰ - ۸ ژانویه

به گزراش رویترز، روز دوشنبه ۱۷ دی‌ماه، امدادگران چینی و کره‌ای که در حال جستجو برای یافتن مفقودان این حادثه هستند، جسد یکی از مفقود شده‌ها را روی عرشه تانکر پیدا کردند. این در حالی است که خبرگزاری فرانسه می‌گوید این جسد در سه مایلیتانکر بر روی آب شناور بوده است. هویت فردی که پیدا شده هنوز روشن نیست و جسد این فرد را برای شناسایی به شانگهای فرستاده‌اند. به گفته این منبع از سرنوشت دیگر ۳۱ مفقود این حادثه هنوز خبری در دست نیست و عملیات جستجو ادامه دارد.

از طرفی دیگر نشت مقادیر عظیمی از نفت این تانکر در دریا موجبات نگرانی فعالان محیط زیست را فراهم کرده است. ناظران می‌گویند که آثار مخرب زیست‌محیطی این رویداد بزرگ‌ترین از نوع خود پس از حادثه سال ۱۹۹۱ است که آن بیش از ۲۲۶ هزار تن نفت در سواحل آنگولا به دریا ریخت.

 

این خبر تکمیل می‌شود...

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More