شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در مراسم اعطای نشان «امین‌الضرب» و همزمان با انتقاد بخش خصوصی به دولت مطرح شد

معاون اول دولت: مردم در حال له شدن هستند

 

رئیس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که دولت بخش خصوصی را به بازی نمی‌گیرد.

به گزارش سایت رسمی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، مسعود خوانساری سه شنبه ۱۸ دی ماه در مراسم «اعطای نشان کارآفرینی امین‌الضرب» گفت که «امروز ‌می‌خواهم به دولتمردان بگویم این بخش خصوصی که شما‌ آن را به بازی نمی‌گیرید، با آن‌ها مشورت نمی‌کنید و تصمیمات را بدون اطلاع آن‌ها با بخشنامه و ابلاغیه اجرا ‌می‌کنید، همان کسانی هستند که حتی پیش‌ از مشروطه به فکر آینده کشور بودند و اکنون هم تمام زندگی و سرمایه‌شان را روی همین زمین به کارخانه تبدیل کرده‌اند».

مسعود خوانساری در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم با بیان اینکه نگاه بخش خصوصی ایران غیر‌سیاسی و غیر‌‌‌‌جناحی است گفت: «جای تاسف است که اعتماد و امید در جامعه به‌شدت کاهش پیدا کرده است. طی دو سال گذشته با تصویب برجام امیدواری و شوق کشور را فراگرفت. فعالان اقتصادی با نشاط بیشتری کار‌ کردند و رویای توسعه هر روز بیشتر در ذهن و جان آنان نقش بست. اما از یک‌ سو بد‌عهدی و کارشکنی آمریکا و از طرف دیگر دوستان داخلی که در نقش دشمن ظاهر شدند و بذر ناامیدی را در جامعه کاشتند، همه آن تصورات متعالی را نقش برآب کردند».

اقتصاد ایران بعد از خروج آمریکا از برجام دچار تلاطم شده است. نرخ دلار با افزایش دو برابری به حدود ۱۱ هزار تومان رسیده، نرخ رشد اقتصادی ایران بر اساس ارزیابی صندوق بین المللی پول در سال گذشته میلادی منفی ۱/۵ درصد شده و انتظار می رود در سال ۲۰۱۹ منفی ۳/۶ درصد باشد. نرخ بیکاری از ۱۰/۴ درصد در آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی در سال ۲۰۱۳ میلادی به حدود ۱۳ درصد رسیده و تا پنج سال آینده به ۱۶ درصد اوج خواهد گرفت. نرخ تورم نیز به حدود ۳۰ درصد رسیده و تا پایان ۲۰۱۹ به نزدیک ۳۵ درصد خواهد رسید.

اعطای نشان کارآفرینی امین‌الضرب مراسمی است که توسط اتاق بازرگانی تهران برگزار می‌شود و هدف از آن قدردانی از کارآفرینان برتر و افرادی است که «برای فرهنگ‌سازی در زمینه احترام به کارآفرینان در مقابل دولت‌هایی است که با همه وجود به حفظ منافع خود فکر می‌کنند» در تلاش هستند.

آقای خوانساری در این مراسم که سومیت دوره آن برگزار شد گفت باید یکبار برای همیشه این اصل را بپذیریم که هیچ کشوری در سراسر جهان توسعه پیدا نکرده است مگر اینکه حضور بخش خصوصی را پذیرفته باشد.

محمد حسین امین الضرب تاجر ایرانی در دورهٔ قاجار و زمامداری مظفرالدین‌شاه، موسس مجلس وکلای تجار یعنی سلف اصلی اتاق بازرگانی در ایران بود که به همراه فرزندانش اولین نسل از فعالان اقتصادی مدرن ایران محسوب می‌شوند.

در این مراسم، عباسعلی قصاعی، بنیانگذار چینی زرین ایران و حمیدرضا هاشمی‌نیا بنیانگذار و رئیس هیات مدیره شرکت‌های تکوین الکترونیک، سام الکترونیک و سام سرویس به عنوان کارآفرینان برتر، برنده تندیس امین‌الضرب از اتاق بازرگانی تهران شدند.

 خوانساری با انتقاد از دولت گفت که امروز در هر محفلی حرف از گرانی، فساد، رانت و مفسدان است «اما سوال این است که کدام بخش خصوصی ریشه‌دار و غیر‌رانتی را ‌می‌توان در فهرست مفسدان یافت؟ اینکه فردی تازه به دوران رسیده یا برآمده از ثروت و رانت نفتی و ارزی در اثر سیاست‌های‌ غلط دولت‌ها، جامعه را به فساد ‌می‌کشد و کارش را در پوشش یک شرکت یا کارخانه صوری پیش ‌می‌برد، آیا از او فعال اقتصادی ‌می‌سازد؟ نام کارآفرین‌ را نباید آغشته به این گمراهی‌ها کرد.»

طی چند سال گذشته افراد زیادی بخاطر فساد اقتصادی بازداشت شده، با احکام سنگین مواجه شده و برخی از آنها اعدام نیز شده اند. بازداشت‌ها و اعدام‌ها کماکان ادامه دارد.

 

سهم ناچیز بخش خصوصی در اقتصاد ایران

سخنان خوانساری درحالی بیان شد که نگاه دولت به بخش خصوصی همواره طی دهه‌های گذشته مورد انتقاد بوده است.

بر اساس تفسیر صورت گرفته از اصل  قانون اساسی ۴۴، دولت طی دو دهه گذشته برای حمایت از بخش خصوصی و افزایش سهم آن در اقتصاد کشور، آغاز به واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی کرد، اما خود مقامات ایران نیز اذعان دارند که بخش عمده «خصوصی‌سازی‌ها»، در اصل انتقال مالکیت شرکتهای دولتی به نهاد شبه دولتی، مانند نیروهای نظامی و افراد وابسته به آنها بوده است. بخش‌هایی که بخش خصوصی واقعی محسوب نمی‌شوند.

روزنامه دنیای اقتصاد، ابتدای سال جاری سهم بخش خصوصی واقعی از اقتصاد کشور را ۱۵ درصد گزارش داد که آمارهای بین‌المللی نیز موید آن است.

بانک جهانی طی گزارشی که پاییز سال گذشته منتشر کرد، یکی از مشکلات عمده اقتصاد ایران را حضور چشمگیر بخش دولتی در اقتصاد عنوان کرد.

بر اساس ارزیابی بانک جهانی ایران از لحاظ شاخص سهولت کسب و کار از میان ۱۹۰ کشور جایگاه ۱۲۴ را دارد که نسبت به سال ۲۰۱۵ هفت پله سقوط کرده است. این در حالی است که گزارش یاد شده از «بهبود چشمگیر» فضای کسب و کار در جهان خبر داده است.

 

جهانگیری: اولویت تامین کالاهای اساسی است

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور که در مراسم اعطای نشان امین الضرب شرکت کرده بود، با توجه به شرایط تحریم‌ها، اولویت اساسی کشور در مرحله اول را معیشت مردم و تامین کالاهای اساسی اساسی عنوان کرد.

او از صنوف و فعالان اقتصادی خواست که مراعات حال مردم را در قیمت کالاها داشته باشند و گفت شبکه‌ای منظم برای توزیع کالاهای اساسی تشکیل می شود.

وی گفت «عده‌ای زیر همین فشارها در حال له شدن هستند... باید مردم را نجات داد. چرا که یک غول به اسم آمریکا مردم را تحت فشار قرار داده است».

اسحاق جهانگیری در ادامه اذعان داشت که هرچه‌قدر درآمد ارزی داریم، اولین کالایی که باید وارد کشور شود باید کالاهای اساسی باشد.

وی بعد از اولویت معیشت و و توزیع کالاهای اساسی، گفت که اولویت بعدی ما احیای تولید است. «البته امروز مهمترین مسئله واحدهای تولیدی به دلیل تغییرات نرخ ارز، نقدینگی است. که تامین آن باید در دستور کار دولت و اتاق‌های بازرگانی و البته نظام بانکی باشد و اتاق هم باید بگوید که با توجه به محدودیت ها، چه روش‌هایی برای تامین نقدینگی وجود دارد. البته ما هم به همه محدودیت‌ها توجه داریم».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More