شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون اتاق بازرگانی: گوشت‌های وارداتی تا محل توزیع اسکورت می‌شود

ابوالفتح ابوالهادی، دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس از ترخیص بیش از ۱۵۰ کانتینر گوشت از گمرک شهید رجایی خبر داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس، از ۶۱۹ کانتینر گوشت دپو شده در گمرک شهید رجایی، ۱۵۴ کانتینر به صورت قطعی توسط مالکین ترخیص شده است. او به نام مالکین و شرکت‌های مرتبط اشاره‌ای نکرده است.

به گفته دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس «در حال حاضر ۸۱۵ کانتینر گوشت در اسکله بندر شهید رجایی بندرعباس موجود است و روند واردات گوشت همچنان ادامه دارد.»

 

معاون اتاق بازرگانی: اسکورت گوشت‌های وارداتی تا محل توزیع

از سوی دیگر  هوشیار فقیهی، معاون اقتصادی اتاق بازرگانی  میگوید گوشت‌های وارداتی بعد از باز شدن پلمپ در خودرو‌های حامل تا محل فروشگاه‌های توزیع اسکورت می‌شود. او هدف از این اقدام را اطمینان یافتن از رسیدن گوشت وارداتی به دست مصرف کننده واقعی خواند. معاون اقتصادی اتاق بازرگانی اولویت اتاق اصناف را تمرکز بر فروش فوق‌العاده و ترویج فرهنگ آن دانست.

طی هفته‌های گذشته قیمت گوشت قرمز و مرغ در ایران افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است. قیمت گوشت قرمز بیش از ۱۰۰ هزار تومان عنوان شده است. گزارش‌ها هم از تشکیل صف‌های طولانی برای خرید گوشت قرمز و مرغ به قیمت دولتی حکایت دارد.

حدود بیست روز پیش (۱۷ بهمن) هیات وزیران به منظور تامین نیازهای مصرف جامعه، واردات گوشت با ارز نیمایی و سود بازرگانی صفر را تصویب کرد. اما این تصمیم هنوز نتوانسته التهاب بازار گوشت را آرام کند.

در پی آن، بیش از ۴۰ شرکت عمدتا خصوصی اقدام به واردات و دپوی گوشت کردند. هنوز مشخص نیست دقیقا چه شرکت‌هایی با ارز نیمایی و سود بازرگانی گوشت وارد می‌کنند. این موضوع با انتقادهای زیادی روبروست.

 

محصولات به قیمت مصوب به تولید‌کننده نمی‌رسد

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی مشکل التهاب بازار را در سازوکار نظارت بر فاصله قیمت‌ تامین نهاده‌ها و قیمت تحویل آن به تولید‌کنندگان می‌داند.

بهمن محمدیاری، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با انتقاد از رانت‌های موجود در توزیع نهادها، آن را مشکل تولید کنندگان گوشت خواند و گفت «نهاده‌هایی مثل ذرت و سویا که با ارز ۴۲۰۰ تهیه می‌شود، به قیمت مصوب تحویل تولید‌کنندگان نمی‌شود.»

او قیمت تمام شده هر کیلو مرغ برای تولید‌‌کننده را بیشتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده و قیمت‌گذاری‌های غیرکارشناسانه را موجب دو نرخی شدن قیمت برای تولید‌کننده و مصرف‌کننده خوانده است.

در همین حال شهرام میرآخور، معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان التهاب بازار را ناشی از کاهش داخلی تولید گوشت می‌داند. به گفته او نیاز بازار داخل به گوشت حدود ۹۶۰ هزار تن است که امسال فقط ۲۸۰ هزار تن تامین شد. معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به فاصله عرضه و تقاضا، آن را موجب فساد و رانت در این حوزه دانسته است. به گفته او هم‌اکنون میان عرضه و تقاضای گوشت ۳۳۰ هزار تن فاصله وجود دارد.

حدود ده روز پیش مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام گفته بود قرار است هفته‌ای ۵۰ هزار راس دام زنده از رومانی وارد کشور شود. او اطمینان داده بود که این روند تا زمان تامین نیاز بازار و تعدیل قیمت گوشت مصرفی مردم ادامه خواهد یافت.  او همچنین گفته بود قرار است واردات گوشت منجمد از کشورهایی چون برزیل هم ادامه داشته باشد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More