شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مرکز آمار: نرخ تورم سالانه به ۴۵/۲ و نرخ تورم نقطه‌ای مواد خوراکی به ۵۸/۴ درصد افزایش یافت

مرکز آمار ایران از افزایش نرخ تورم سالانه به ۴۵/۲ و همچنین افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی در مرداد ماه به  ۵۸/۴ درصد خبر داد.

 به این ترتیب «نرخ تورم سالانه» در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ به نزدیک‌ترین فاصله تا بالاترین نرخ تورم سالانه ثبت شده طی سی سال گذشته در ایران، یعنی نرخ تورم ۴۹/۵  درصدی سال ۱۳۷۳ بیش از پیش نزدیک شده است.

در گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات نرخ تورم که «نرخ تورم سالانه مرداد ماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای کشور به ۴۵/۲ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، یک درصد افزایش نشان می‌دهد.»

همچنین «نرخ تورم سالانه» برای خانوارهای شهری در مرداد ماه به ۴۴/۵ درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل هشت دهم درصد بیشتر شده است و  نرخ تورم سالانه برای خانوارهای روستایی نیز به ۴۸/۷ درصد رسیده که حاکی از افزایش ۱/۴ درصدی نسبت به تیر ماه است.

بنابر اعلام مرکز آمار ایران،  نرخ تورم نقطه‌ به نقطه مرداد ماه  ۱۴۰۰ نسبت به تیر ماه چهار دهم درصد[۰.۴ درصد] کاهش یافته است ولی نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­ها و دخانیات» با افزایش ۱/۵ واحد درصدی به  ۵۸/۴درصد رسیده است.

دلیل کاهش چهار دهم درصدی تورم نقطه به نقطه در مرداد نسبت به تیر ماه عمدتا به کاهش تورم گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» مرتیط است که با کاهش ۱/۳ درصدی نسبت به ماه قبل به ۳۶/۱ درصد رسیده است.

نرخ تورم نقطه‌ای در مرداد ماه سال‌جاری نسبت به سال قبل برای خانوارهای شهری ۴۲/۴ درصد اعلام شده است ولی نرخ تورم نقطه‌ای مرداد ماه برای خانوارهای روستایی بسیار بیشتر و ۴۷/۷ درصد بوده است.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای یا تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در مرداد ماه به عدد ۴۳/۲ درصد رسیده و به معنای آن است که خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۳/۲ درصد بیشتر از مرداد ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند.

مرکز آمار همچنین درباره تغییر قیمت‌ها در مرداد ماه نیز اعلام کرد که در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» شامل هویج فرنگی، کاهو و قارچ، گروه «لبنیات» شامل تخم مرغ، انواع ماست و شیر و همچنین انواع نان اختصاص داشته است.

علاوه بر این، در گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات نیز قیمت غذای رستوران‌ها و در گروه حمل و نقل هم قیمت انواع خودروی سواری و همچنین قیمت روغن موتور بعلاوه پوشاک و کفش بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

افزایش نرخ تورم سالانه و نرخ تورم نقطه‌ای موارد غذایی، درحالی است که محمدهادی سبحانیان، کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، روز یک‌شنبه گفت که تورم تولیدکننده در بهار گذشته به رقمی قابل توجه و بالای ۷۰ درصد رسیده است که به زودی وارد سبد مصرفی خانوار می‌شود.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More