شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مرکز آمار ایران: نرخ تورم کالاهای وارداتی در پاییز سال‌جاری از ۵۸۸ درصد گذشت

مرکز آمار ایران، نرخ تورم كالاهای وارداتی در فصل پاییز سال‌جاری نسبت به فصل پاییز سال گذشته را بیش از ۵۸۸ درصد و نرخ تورم سالانه این کالاها را بیش از ۴۱۲ درصد اعلام کرد.

نرخ تورم کالاهای وارداتی که از سوی مرکز آمار ایران و به استناد گزارش‌های مرکز آمار ایران اعلام می‌شود بیانگر یکی از عوامل اصلی در قیمت کالاهای وارداتی و همچنین قیمت تمام شده کالاهایی است که مواد اولیه یا بخشی از قطعات آن وارد می‌شود.

نرخ تورم کالاهای وارداتی در فصل تابستان پیشتر از سوی مرکز آمار ایران ۴۹۸/۲ درصد اعلام شده بود. به این ترتیب، نرخ تورم کالاهای وارداتی در فصل پاییز نسبت به تابستان سال‌جاری حدود ۹۰/۶  درصد افزایش داشته است.

قيمت كالاهای وارداتی از مهم‌ترين عوامل تاثیرگذار بر ميزان مبادلات خارجی كشورها و يكی از عوامل تعيين كننده رابطه مبادله است که تغييرات آن­ از اهميت بالایی برخوردار است.

بنابر اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه، تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی در چهار فصل منتهی به فصل پاییز سال‌جاری نیز برابر با ۴۹۱/۹  درصد بوده است.

نرخ تورم سالانه کالاهای وارداتی در فصل تابستان ۴۱۲/۲ درصد اعلام شده بود که نشان می‌دهد نرخ تورم سالانه کالاهای وارداتی در پاییز نسبت به تابستان ۷۹/۹  درصد افزایش داشته است.

قیمت کالاهای وارداتی تحت تاثیر دو عامل نرخ ارز و نرخ تورم جهانی است، چنانچه نرخ تبدیل ارز به ریال پایین باشد، قیمت کالاهای وارداتی برای مصرف کننده کمتر خواهد بود و علاوه بر آن، کالاهای تولید شده داخلی که به‌طورمستقیم یا غیرمستقیم تحت‌تاثیر واردات قرار دارند نیز با هزینه کمتر تولید می‌شود.

هفته گذشته نیز مرکز آمار ایران اعلام کرد که میانگین نرخ تورم نقطه‌ به نقطه برای مصرف کنندگان را نیز بهمن ماه ۹۹ نسبت به بهمن ۹۸ به  ۴۸/۲ درصد رسیده است و  نرخ تورم نقطه به نقطه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نیز به ۶۶/۸ درصد افزایش یافته است.

افزایش نرخ تورم سالانه و نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه درحالی صورت گرفته است که حسن روحانی در هفته اول بهمن طی سخنانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، عنوان کرد که در شرایطی که «همه عوامل، روند کاهش تورم را نشان می‌دهد، نباید مجددا به التهاب تورمی دامن زده شود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More