شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مرکز آمار ایران: سال ۹۷ بالاترین نرخ تورم طی پنج سال گذشته

مرکز آمار ایران متوسط نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٧ را حدود ۲۷ درصد اعلام کرد.

بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار ایران که روز پنج‌شنبه، اول فروردین‌ماه منتشر شد متوسط نرخ تورم در سال ۹۷ به بالاترین میزان طی ۵ سال گذشته رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم در دو سال ۹۵ و ۹۶ تک‌رقمی شده بود.

طی دهه گذشته یک بار دیگر نرخ تورم افسار گسیخته و در سال ۱۳۹۲ به حدود ۳۳ درصد رسیده بود.

طی۱۲ماه منتهی به اسفند ۹۷ دخانیات با حدود ۱۰۲ درصد تورم، نسبت به کالاهای دیگر بیشترین میزان افزایش قیمت را در مقایسه با سال ۹۶ تجربه کرده است.

بر پایه همین گزارش خدمات دولتی آب، برق و سوخت با حدود ۱۷ درصد تورم کمترین میزان افزایش قیمت را نسبت به سال ۹۶ داشته است.

متوسط نرخ تورم کالا و خدمات در اسفندماه سال ۹۷ نسبت به زمان مشابه سال قبل ۴۷/۵ درصد افزایش را تجربه کرده است. به عبارت دیگر خانوارهای ساکن کشور کالا و خدمات یکسان را در اسفند ماه ۵ /۴۷ درصد گرانتر از اسفندماه سال پیش از آن خریده‌اند.

در میان اقلام مصرفی مورد نیاز خانوارها، دسته دخانیات بیشترین میزان تورم نقطه به نقطه را تجربه کرده است. بر این اساس، قیمت دخانیات در اسفند سال ۹۷ حدود ۱۲۵ درصد گرانتر از زمان مشابه سال پیش از آن بوده است.

قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی هم در اسفند سال ۹۷ حدود ۷۳ درصد گرانتر از زمان مشابه سال پیش از آن بوده است.

از طرف دیگر میانگین تورم نقطه به نقطه برای کالاهای بادوام در اسفندماه ۹۷ نسبت به زمان مشابه سال قبل از آن حدود ۱۱۴ درصد گزارش شده است.

یک روز پیش از آنکه مرکز آمار ایران از افزایش قابل توجه تورم در سال گذشته خبر دهد، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران هم در پیام نوروزی خود، بر «مهار تورم» و «متعادل کردن قیمت ارز» در سال پیش (۹۸) تاکید کرده است.

علی خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی هم در پیام نوروزی خود مشکل اصلی کشور را  «اقتصادی» خوانده و سال ۹۸ را سال «رونق تولید» نام نهاده است. آنچه به گفته عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران در گرو «اصلاح نقشه تجاری کشور» و برطرف شدن موانعی نظیر برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More