شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مرکز آمار ایران:نرخ تورم سالانه در شهریور به ۴۲/۷ درصد افزایش یافت

بنابر تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه شهریور۱۳۹۸ برای خانوارهای کشور به ۴۲/۷ درصد رسیده که نسبت به همین شاخص در ماه مرداد، نیم درصد افزایش نشان می‌دهد.

به این ترتیب نرخ تورم سالانه که همان «درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری» است، در شهریور نسبت به دوره مشابه قبل همچنان روند افزایشی را ادامه می‌دهد.

مرکز آمار ایران محدوده تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ۵۸/۹ درصد برای دهک اول تا ۶۵/۸ درصد برای دهک دهم» اعلام کرد.

همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ۴۱/۹ درصد در شهریور ماه بوده است که نسبت به ماه مرداد نیم درصد افزایش داشته است. نرخ تورم سالانه برای خانوارهای روستایی در شهریور ماه ۴۷/۷ درصد بوده که نسبت به ماه مرداد هشتم دهم ( ۰/۸) درصد افزایش داشته است.

در تازه‌ترین گزارش مرکز آمار با این‌که نرخ تورم سالانه کشور در شهريور ١٣٩٨ برابر ۴۲/۷ درصد اعلام شده اما آمده است که نرخ تورم «در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۴۲/۶ درصد برای دهک اول تا ۴۴/۹ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.»

فاصله حدود ۲/۳ درصدی میان نرخ تورم برای دهک اول تا دهک دهم بیانگر آن است که دهک‌های کم درآمد نرخ تورم بیشتری را تحمل می‌کنند که به معنای کاهش قدرت خرید و کوچک‌تر شدن سفره خانوار نیز ارزیابی می‌شود.

بنابر گزارش مرکز آمار ایران «نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به عدد ۴۲/۷ درصد» رسید.

در میان استان‌های ایران نیز در شهریور ماه، بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام با ۵۱/۹ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با ۳۶/۳ درصد بوده است.

همچنین درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل که به «تورم نقطه به نقطه» می‌گویند در شهریور برای خانوارهای کشور ۳۵ درصد بوده و بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام ۴۶/۲ درصد و کمترین آن مربوط به استان فارس ۲۹/۸ درصد بوده است.

نرخ تورم نقطه به نقطه کل کشور در شهریور ۱۳۹۸ نیز ۳۵ درصد شده است، یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۳۵ درصد بیشتر از شهریور ۱۳۹۷ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یک‌سان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه به نقطه کل کشور در شهریور ۱۳۹۸ در مقایسه با ماه مرداد ۶/۶ واحد درصد کاهش یافته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More