شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

علی لاریجانی، بودجه جاری ایران را ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد

 

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، با انتقاد شدید از بودجه جاری ایران، آن را ۳۰۰ هزار میلیارد تومان ذکر کرده و گفت:"یکی از مشکلات عمده کشور بودجه است. تمام منابع و درآمدهایی که کشور از طریق نفت یا مالیات و روش‌های دیگر تهیه می‌کند، به زور به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، بنابراین بیش از این نمی‌توانیم به هزینه‌ها اختصاص دهیم."

 

به گزارش خبرگزاری میزان، رییس مجلس، دوشنبه ۲۷ آذر، در ششمین کنفرانس "نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری" که در تالار مشروطه مجلس شورای ملی برگزار شد، گفت: "ما امروز در موقعیتی هستیم که شرایط کشور، اقتضائات جدیدی دارد و نگاهمان را به قانونگذاری از صرف متعارف مقداری تغییر داده است."

لاریجانی گفت: "برای بودجه عمرانی پیش از این، از حساب ذخیره ارزی برداشت می کردیم؛ پس از اینکه این حساب تعیین تکلیف شد؛ صندوق توسعه ملی ایجاد شد و دولت از طریق فروش شرکت‌ها طبق اصل ۴۴ قانون اساسی کسری بودجه خود را تامین کرد، این شرکت‌ها نیز رو به اتمام هستند."

رییس مجلس در ادامه ضمن اشاره به اینکه دولت این بار برای جبران کسری بودجه خود اقدام به انتشار اوراق مشارکت کرده است، تاکید کرد: "این امر موجب افزایش بدهی‌های دولت است. اداره کشور با این بودجه جاری امکان‌پذیر نیست. بخش اجرایی کشور فربه شده است؛ دولت در آموزش و پرورش باید یک میلیون نفر را اداره کند؛ از سوی دیگر وزارت علوم باید اداره شود و نیروهای مسلح هم در جایگاه خود قرار دارد."

لاریجانی با اشاره به شرایط "بین‌المللی و منطقه‌ای" موثر در شرایط اقتصادی، خاطرنشان کرد: "در حال حاضر شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای ما در وضعیتی است که باید این موضوعات را در محاسبات خود قرار دهیم."

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم، وضعیت اقتصادی "درونی" است، گفت: "ما با چالش‌های متعددی در حوزه اقتصاد روبرو هستیم و برخی از این چالش‌ها هم مزمن بوده و مربوط به چند دوره است. لذا نکته مهم این است که این چالش‌ها چنان به هم تنیده شده‌اند که باید این موارد را در حوزه گسترده‌تری مورد توجه قرار داد."

رییس قوه مقننه ضمن اشاره به مشکلات ایران، آنها را "۳۷ چالش" ذکر کرده و  تاکید کرد: "مشکلات کشور اگر به صورت منظم بررسی شود به حدود ۳۷ چالش می‌رسد که ۱۰ الی ۱۵ عدد از آن خیلی مهم و بزرگ است."

وی با اشاره به انتقادات بازنشستگان از وضعیت درآمدشان اظهار داشت: "حتما شنیده‌اید که بازنشستگان مرتباً اظهار می‌کنند درآمد ما کافی نیست، صندوق‌های بازنشستگی نیز توانایی و استعداد افزایش حقوق را ندارد؛ بنابراین باید از بودجه جاری تامین شود. این روند همچنان رو به سقوط است."

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: "محیط زیست، گرد و غبار و آلودگی هوا هم نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین است."

لاریجانی ضمن انتقاد از دولت و با استناد به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که اشاره کرده بود، "دولت باید کوچک و چابک باشد"،"گفت: "در شرایطی که ما در آن به سر می‌بریم وضعیت خوبی نیست."

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More