شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عرضه نفت اوپک به پایین‌ترین حد در دو سال گذشته رسید

 

میزان عرضه نفت اوپک در ماه ژانویه امسال بیشترین کاهش را طی دو سال گذشته داشته است.

عربستان سعودی با وجود عرضه بیشتر از معمول نفت نتوانسته حضور کم‌رنگ ایران، لیبی و ونزوئلا در بازارهای جهانی را جبران کند.

به گزارش رویترز،  ۱۴ عضو اوپک ماه ژانویه در مجموع ۳۰ میلیون و ۹۸۰ هزار بشکه نفت خام در روز صادر کرده‌اند. بر این اساس میزان عرضه نفت از سوی اعضای اوپک ۸۹۰ هزار بشکه کاهش داشته و پایین‌ترین حد از ژانویه سال ۲۰۱۷ را تجربه کرده است.

قیمت نفت خام که در دسامبر گذشته به بشکه‌ای ۵۰ دلار رسیده بود از چندی پیش روند صعودی طی کرد و امروز به ۶۲ دلار افزایش یافت. این روند صعودی از حدود دو هفته پیش به این سو نمایان‌تر است و به نظر می‌رسد تحت تاثیر انتشار جزئیات برنامه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)  باشد. از سوی دیگر بحران سیاسی در ونزوئلا  و تحریم‌های دونالد ترامپ بر صنعت نفت این کشور هم در این افزایش قیمت تاثیر قابل توجه‌ای داشته است.

اعضای اوپک، روسیه و دیگر کشورهای غیر عضو در ائتلافی که از آن اوپک پلاس (OPEC+) یاد می‌شود در دسامبر گذشته با هدف حمایت از قیمت نفت خام، بر سر کاهش تولید نفت به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز به توافق رسیدند. که از این میان سهم اعضای اوپک بجز ایران، لیبی و ونزوئلا از این میان دو سوم یعنی ۸۰۰ هزار بشکه است.

 ایران و ونزوئلا دو عضو از پنج کشوری هستند که هسته اولیه شکل‌گیری سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را تشکیل داده‌اند، این در حالیست که  این دوکشور تحریم هستند. موضوع قابل‌توجه‌تر اینکه ونزوئلا امسال ریاست دوره‌ای اوپک را برعهده دارد. و این موارد در مجموع بر نگرانی‌ها نسبت به بحرانی‌تر شدن اوضاع بازار جهانی نفت افزوده است.

در همین حال وزیر انرژی عربستان پیش‌بینی کرده با افزایش تقاضا برای نفت تا پایان سه ماهه اول سال جاری میلادی همچنان شاهد تاثیرات کاهش عرضه نفت از سوی صادرکنندگان بر قیمت آن خواهیم بود.

با وجود اینکه ونزوئلا متحد ایران است اما تحریم نفتی کاراکاس و اوضاع کنونی نفت ممکن است تا حدی به نفع ایران در بازارهای جهانی تمام شود. بالا رفتن افزایش تقاضا در بازار و در نتیجه ادامه روند صعودی قیمت نفت ممکن است دونالد ترامپ را وادار کند تا معافیت کشورهای خریدار نفت ایران را برای مدت شش ماه دیگر تمدید کند. اقدامی که نفعی سه‌جانبه دارد؛ از یک سو تا حدی مانع از افزایش زیاد قیمت نفت شود، نظر شرکای ایران را تامین کند و همینطور اندک بهبودی در اوضاع اقتصادی ایران حاصل شود و یا دست کم برای مدت کمی اوضاع اقتصادی خراب تر نشود. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More