شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
سی.ان.ان از تغییر آمار ذخایر نفت عربستان گزارش داد

عربستان میلیاردها دلار اوراق قرضه نفتی عرضه می‌کند

 

همزمان با فروش ۷/۵ میلیارد دلار اوراق قرضه دولت عربستان سعودی طی روز چهارشنبه ۱۹ دی ماه، وزیر نفت این کشور گفت شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، نیز در نظر دارد که برای اولین بار دست به فروش میلیاردها دلار اوراق قرضه بزند.

وال استریت ژورنال گزارش داده است که بانکداران غربی مانند «بی‌ان‌پی پاریبا» فرانسه، «جی‌پی مورگان» آمریکا  و «اچ‌اس‌بی‌سی» بریتانیا بخش عمده این اوراق قرضه را خریداری کرده‌اند.

با افت شدید قیمت نفت در سال ۲۰۱۶، دولت عربستان دست به فروش ۶۰ میلیارد دلار اوراق قرضه زد که در میان اقتصادهای نوظهور تقریبا بی‌سابقه است.

عربستان تا چند سال پیش بیشتر متکی به سرمایه‌های داخلی و درآمدهای نفتی برای توسعه پروژه‌های کشور بود، اما اکنون برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای جذب سرمایه‌های خارجی دارد و حتی می‌خواهد بخشی از سهام آرامکو را به فروش بگذارد.

لازمه چنین کاری، در مرحله اول شفاف سازی آمار است، چون عربستان برای دهه‌ها از اعلام آمارهای نفتی، درآمدها، سود و زیان و سرمایه گذاری‌ها امتناع کرده است.

بخش عربی خبرگزاری دولتی عربستان روز چهارشنبه برای اولین بار طی دهه‌های گذشته، به عنوان اولین قدم، آمار ذخایر نفت و گاز کشور را منتشر کرد که می گوید ذخایر نفت این کشور ۲۶۸ میلیارد بشکه (با احتساب ذخایر میادین مشترک مورد اختلاف با کویت) و ذخایر گاز آن ۹.۲ میلیارد متر مکعب است.

در همین زمینه شبکه «سی ان ان» از قصد عربستان برای فروش ۵ درصد از سهام آرامکو به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار، گزارش داده است. بر‌اساس این گزارش،‌آمارهای جدید عربستان از میزان ذخایر نفت و گاز کشور بیشتر از ارزیابی‌های قبلی است که دولت عربستان در پایان ماه سال میلادی گذشته منتشر کرده بود.

در گزارش رسمی جدید عربستان نیز اشاره می‌شود که ذخایر نفت این کشور کمی بیش از ۲ میلیارد بشکه بیشتر از ارزیابی قبلی است که دولت منتشر کرده بود. آمارهای برخی شرکت‌ها و نهادهای معتبر بین‌المللی مانند اوپک، بریتیش پترولیوم، اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز ذخایر نفت این کشور را کمی بیش از ۲۶۶ میلیارد بشکه ارزیابی کرده‌اند، اما میادین مورد مناقشه عربستان و کویت در این آمارها لحاظ نشده است. عربستان دو میدان مشترک دریایی با کویت دارد که بر سر سهم هر کشور از منابع آنها اختلاف وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، خالد الفالح، وزیر نفت عربستان اعلام کرد این کشور در نظر دارد برای توسعه پروژه عظیم پتروشیمی شرکت صنایع شیمیایی عربستان، ۷۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کند و بخشی از این سرمایه‌گذاری با انتشار اوراق قرضه انجام خواهد شد.

عربستان بزرگترین تولید کننده محصولات پتروشیمی منطقه است و ایران جایگاه دوم را دارد. ایران طی سال‌های گذشته ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی را افزایش داده است. بر اساس آمارهای رسمی، ایران ظرفیت تولید پتروشیمی را از حدود ۶۰ میلیون تن در سال ۹۲ به بالای ۶۵ میلیون تن رسانده است. البته پتروشیمی‌های ایران معمولا با ۸۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و تحریم‌های آمریکا احتمالا بازار صادرات پتروشیمی ایران را نیز تحت شعاع قرار دهد.

ظرفیت تولید پتروشیمی عربستان نیز ۷۵ میلیون تن در سال گزارش شده است.

قرار است اوراق قرضه شرکت آرامکو در بهار سال آینده منتشر شود. قیمت نفت طی روزهای گذشته سیر صعودی داشته و به بالای ۶۰ دلار رسیده است. بر اساس ارزیابی بانک جهانی، قیمت نفت شاخص برنت در سال ۲۰۱۹ حدود ۶۷ دلار خواهد بود که شرایط مناسبی برای انتشار اوراق قرضه و جذب سرمایه‌های خارجی در حوزه صنعت نفت و پتروشیمی است.

عربستان برنامه‌های بلندپروازانه زیادی در حوزه انرژی، خصوصا انرژی‌های تجدیدپذیر دارد. خبرگزاری بلومبرگ سال گذشته گزارش داد عربستان پیشنهاد فروش سالانه سه هزار مگاوات برق از منابع تجدیدپذیر به قیمت ۲۱ دلار برای هر مگاوات ساعت به عراق پیشنهاد داده که سه برابر میزان صادرات برق ایران به عراق و یک چهارم قیمت آن است.

همزمان با انتشار این اخبار خبرگزاری ایرنا، پنج‌شنبه از سفر بیژن نامدار زنگنه به عراق برای مذاکرات پیرامون مسائل انرژی خبر داد. ایران هم اکنون تنها صادرکننده عمده برق و گاز به عراق است، اما آمریکا تنها تا بهار سال آینده به عراق اجازه خرید گاز ایران را داده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More