شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صادرات نفت ایران به کمترین میزان از سال ۲۰۱۵ رسید

 

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که صادرات نفت ایران به آسیا بعد از معافیت آمریکا به هشت کشور، مقداری افزایش یافته، اما احتمالا در سطح ۸۰۰ هزار بشکه در روز خواهد ماند.

این گزارش می‌گوید ایران در ماه دسامبر، روزانه ۷۶۱ هزار و ۵۹۳ بشکه نفت خام به آسیا صادر کرده است که مقداری بیشتر از ماه نوامبر هست.

علت این موضوع، افزایش نسبی خرید نفت ایران توسط هند و چین است.

آمریکا نوامبر سال ۲۰۱۸ به هشت کشور شامل چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، یونان و ایتالیا به مدت شش ماه معافیت داد تا خرید نفت از ایران را به میزان محدودی ادامه دهند.

ریکاردو فابیانی، تحلیلگر شرکت مشاوره انرژی «آسپکتز» به رویترز گفته است که انتظار می‌رود تا پایان معافیت‌ها (اردیبهشت‌ماه) صادرات نفت ایران به آسیا روزانه حدود ۸۰۰ هزار بشکه باشد.

این گزارش می‌افزاید چین و هند طی ماه دسامبر به ترتیب روزانه ۵۰۰ هزار بشکه و ۳۰۲ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی از ایران خریده اند که بالاترین رقم طی سه ماهه پایانی ۲۰۱۸ است.

ژاپن و کره‌جنوبی در این ماه نفتی از ایران نخریدند، اما هر دو کشور در ماه ژانویه سفارش خرید نفت به ایران داده‌اند. البته کره‌جنوبی مشتری نفت خام ایران نیست و تنها میعانات گازی (نوعی نفت خام فوق سبک که از میادین گازی تولید می‌شود) از ایران می‌خرد.

رویتزر می‌نویسد، بر اساس معافیت‌ها، چین در دوره شش ماهه، می‌تواند ۳۶۰ هزار بشکه و هند ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران بخرد. کره جنوبی نیز می‌تواند ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی از ایران دریافت کند.

فابیانی می‌گوید معلوم نیست بعد از پایان معافیت‌ها، آمریکا چه تصمیمی خواهد گرفت، اما احتمالا معافیت‌ها تمدید شود.

رویترز در گزارش دیگری اعلام کرده تولید نفت ایران در ماه ژانویه نسبت به دسامبر ۵۰ هزار بشکه کاهش یافته و به ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه رسیده است.

 

به این هم تولید و هم صادرات نفت ایران به کمترین میزان از سال ۲۰۱۵ سقوط کرده است.

این گزارش افزوده تولید نفت ۱۱ کشور اوپک که متعهد به کاهش تولیدند، در ژانویه نسبت به دسامبر ۷۴۰ بشکه افت کرده است. تولید کل اوپک نیز ۸۹۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

دسامبر ۲۰۱۸ اوپک، و کشورهای هم پیمان این سازمان به رهبری روسیه، توافق کردند که تولید خود را در نیمه اول سال ۲۰۱۹ حدود ۱/۲ میلیون بشکه کاهش دهند که دو سوم آن سهم اوپک است. ایران و چند عضو دیگر اوپک از این توافق مستثنی شده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More