شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صادرات آمریکا به ایران بعد از یک دوره اوج‌گیری فروکش کرد

اداره آمار آمریکا طی گزارشی که چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه منتشر کرده است، می‌گوید، ایالات متحده طی ماه نوامبر۲۰۱۸ حدود ۲۵ میلیون دلار صادرات به ایران داشته و صادرات ایران به این کشور تنها ۳۰۰ هزار دلار بوده است.

جزئیات آمارهای ماهانه نشان می‌دهد بعد از خروج آمریکا از برجام در ماه مه (اردیبهشت‌ماه)،صادرات آمریکا به ایران اوج گرفت، اما در ماه نوامبر مقداری فروکش کرده است.

براساس این گزارش از ماه ژوئن، یعنی یک ماه بعد از خروج آمریکا از برجام، صادرات این کشور به ایران اوج گرفت و حتی در ماه اوت به نزدیک ۱۵۰ میلیون دلار رسید که از مجموع صادرات آمریکا به ایران طی سال ۲۰۱۷  نیز بیشتر است.

آمریکا بیشتر اقلام دارویی، کالاهای پزشکی، محصولات کشاورزی و اقلام انسان دوستانه به ایران صادر می‌کند.

این کشور در ماه اوت، اولین دور تحریمها را علیه ایران اعمال کرد که بخش مالی و صنعتی جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌داد، اما به‌رغم آن، صادرات آمریکا به ایران کماکان در سطح بسیار بالاتری از سال۲۰۱۷  و حتی ماههای آغازین سال ۲۰۱۸ قرار دارد.

صادرات ایران به آمریکا نیز بیشتر فرش، پسته، خشکبار و اقلامی از این دست است.

آمریکا نیمه سال گذشته واردات فرش از ایران را تحریم کرد. به همین خاطر صادرات ایران به آمریکا در ماه سپتامبر به صفر رسید و در ماههای اکتبر و نوامبر بسیار ناچیز بوده است. صادرات ایران در ماه ژوئیه به آمریکا مقداری افزایش یافت، اما دوباره فروکش کرد.

در مجموع صادرات آمریکا به ایران در ۱۱ ماه سال ۲۰۱۸ به بالای ۴۳۵ میلیون دلار رسیده که نسبت به دور مشابه سال ۲۰۱۷ افزایشی ۲۶۲ درصدی نشان می‌دهد. این میزان از صادرات آمریکا به ایران از سال ۱۳۶۲ تاکنون (به استثنای سال ۲۰۰۸) بی‌سابقه بوده است.

صادرات ایران به آمریکا نیز حدود ۲۴ درصد افزایش یافته است.

موضوع دیگر در تجارت دوجانبه ایران و آمریکا این نکته است که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ همواره تراز تجاری به نفع ایران بوده است. به زبانی ساده، صادرات ایران به آمریکا بیشتر از وارداتش از ایالات متحده بوده است. اما از آن زمان تاکنون، تراز تجاری همواره با اختلاف چشمگیری به نفع آمریکا بوده است.

آمریکا در ۱۱ ماه سال گذشته میلادی، بیش از ۲/۳ تریلیون دلار صادرات کالا و خدمات، همچنین بیش از ۲ تریلیون و ۸۵۵ میلیارد دلار واردات داشته است. بدین ترتیب، تراز تجاری کشور با اختلاف چشمگیر ۵۵۲ میلیارد دلاری، به زیان آمریکا است.

آمریکا طی ماههای گذشته جنگ تجاری و تعرفه‌ها را با برخی کشورها، خصوصا چین آغاز کرد تا تراز تجاری خود را بهبود بخشد. اما آمارهای ۱۱ ماهه ۲۰۱۸ نشان می دهد که نه تنها تراز تجاری آمریکا بهبود نیافته، بلکه نسبت به دور مشابه سال ۲۰۱۷ حدود ۵۲ میلیارد دلار بدتر نیز شده است. آمریکا ۱۱ ماه سال ۲۰۱۷ حدود ۵۰۰ میلیارد دلار کسری تراز تجاری داشت.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More