شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سیف: دلار تا ۶ درصد گران‌تر می‌شود

 

ولی‌الله سیف، رییس‌کل بانک مرکزی ایران گفت که نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان ثابت نمی‌ماند و تا پایان سال جاری، ۵ تا ۶ درصد گران‌تر می‌شود.

سیف روز یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، در جمع مدیران رسانه‌ها اعلام کرد که بانک مرکزی درخصوص تغییر قیمت نرخ دلار، شاخص تورم را در نظر می‌گیرد.

او با بیان این‌که اروپایی‌ها دنبال جبران خسارت‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام‌اند، اضافه کرد که مذاکرات برجام نیز حول این محور است و ازسوی بانک مرکزی نیز تیم فنی در مذاکرات حضور دارد.

سیف گفت که اروپایی‌ها از نظر سیاسی دنبال راضی‌کردن جمهوری اسلامی ایران برای ماندن در برجام‌اند، اما از لحاظ فنی و تکنیکال، کار سخت است.

رییس‌کل بانک مرکزی افزود که به‌عنوان مثال، یکی از موضوعات جدید مطرح‌شده، این است که شبکه بانک‌های مرکزی اروپا با ایران همکاری داشته باشند.

او گفت که مشکلات سر راه بانک‌های مرکزی، در مقایسه با بانک‌های دیگر کمتر است؛ زیرا برخی سهام‌داران آمریکایی ممکن است در بانک‌های دیگر، موانعی ایجاد کنند.

 

التهاب قیمت دلار به‌خاطر ترامپ بود

سیف با اشاره به نوسانات نرخ ارز در سال‌های گذشته، گفت که دی‌ماه سال ۹۵، قیمت دلار چهارهزار و ۱۵۰ تومان بود، اما در پایان سال به سه‌هزار و ۸۲۰ تومان رسید و سپس در ماه دوم سال ۹۶، قیمت به ۳ هزار و ۷۳۰ تومان رسید؛ اما قیمت دلار به‌ویژه در سه ماه پایانی سال ۹۶ روندی صعودی داشت که دلیل این التهابات، بحث تمدید برجام ازسوی ترامپ بود.

رییس‌کل بانک مرکزی اضافه کرد که مسؤولان تصور می‌کردند شرایط در دی‌ماه بهتر شود، اما صعود نرخ دلار ادامه پیدا کرد.

سیف همچنین از ارائه گزارشی به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری، مبنی‌بر دخالت کشورهای حاشیه خلیج فارس در التهابات اخیر بازار ارز خبر داد.

 

سود ۸۰ درصد مؤسسات مالی غیرمجاز برای آشنایان

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود، از برخی بی‌مهری‌ها در برخورد با مؤسسات غیرمجاز خبر داد و گفت که این مؤسسات، ۲۵ درصد نقدینگی ایران را در دست داشتند؛ اما هیچ نظارتی بر آن‌ها نبود و این مؤسسات به آشنایان، سود ۸۰ درصد پرداخت می‌کردند و از این طریق، به‌دنبال آلوده‌کردن مسؤولان و نزدیکان آن‌ها بودند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More