شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سرنوشت نامعلوم ارز مسافرتی

 

یک روز پس از آن‌که اعلام شد شورای عالی هماهنگی اقتصادی، سیاست‌های جدید ارزی را تصویب کرده است، برخی نمایندگان مجلس به نقل از علی لاریجانی خبر ا ز حذف یا تغییر قیمت ارز مسافرتی داده‌اند.

فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران، به ایسنا گفت،‌ در جریان جلسه غیرعلنی روز یکشنبه، ۱۴ مرداد ، مقرر شد که از این پس دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان صرفا به «کالاهای اساسی و ضروریات» اختصاص می‌یابد و قیمت ارز مسافرتی تغییر پیدا می‌کند و «ارز مسافرتی به نرخ آزاد نزدیک خواهد شد».

با این حال برخی نمایندگان دیگر خبر از حذف ارز مسافرتی داده‌اند. احد آزادی‌خواه،‌ نماینده ملایر،  به نقل از علی لاریجانی به فارس گفت که براساس تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی «بنا شد تا فورا جلوی پرداخت ارز دولتی به مسافران گرفته شود».

دولت روحانی پس از اعلام تک‌نرخی بودن دلار (۴۲۰۰ تومان)، خبر داد که نیازهای ارزی را تامین می‌کند، از جمله پرداخت ارز برای سفرهای خارجی.

بر این اساس به افرادی که قصد خروج از ایران را دارند، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ یورو ارز مسافرتی (با نرخ دولتی) ارائه می‌شد.

خبرگزاری تسنیم هم نوشته است که بنا بر اعلام رییس مجلس «طبق تصمیم اتخاذ شده در جلسه کارگروه اقتصادی قوای سه گانه دیگر ارز دولتی به مسافران و گردشگران پرداخت نمی شود».

ولی‌الله سیف، رییس پیشین بانک مرکزی، دو روز قبل از برکناری گفته بود: «ارز مسافرتی به صورت کامل قطع نمی‌شود ولی نحوه اختصاص ارز به مسافران در حال بررسی است و ممکن است تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شود چرا که می‌پذیریم در تخصیص ارز مسافرتی شرایط مناسب نیست و باید تصمیم جدیدی گرفته شود.»

در همین حال علی اکبر مونسان معاون رئيس جمهوری در توضیحاتی پیرامون میزان ارز مسافرتی خارج شده از ایران طی یک سال گفت:«در آمارها گفته می‌شود سالانه یک‌ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو ارز از کشور توسط مسافران ایرانی خارج می‌شود، درحالی‌که این عدد درست نیست، بر اساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده در سال گذشته ۲۴۲ میلیون یورو از این طریق خارج شده است.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More