شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی دولت: روحانی به درخواست شمخانی دستور مداخله در بازار ارز را صادر کرده بود

علی ربیعی، سخنگوی دولت، تایید کرد که حسن روحانی با درخواست کتبی علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در مهر ماه سال ۱۳۹۶دستور مداخله در بازار ارز را صادر کرده است. احمد عراقچی، معاون پیشین بانک مرکزی و از متهمان «پرونده اختلال ارزی» سه روز قبل گفته بود که با همین دستور، سالار آقاخانی مشهور به «سالار آقاخان» با تایید وزارت اطلاعات مامور مداخله در بازار ارز شد.

ربیعی روز چهارشنبه در خصوص مباحثی که در فضای رسانه‌ای کشور در مورد سیاست‌ها و فعالیت‌های دولت در خصوص بازار ارز مطرح شده است، گفت: «علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در ۱۹ مهرماه سال ۱۳۹۶ طی نامه‌ای به رییس جمهوری در تشریح وضعیت بازار ارز، پیشنهاد کرد که «سیاست‌های مقابله‌ای در دستور کار قرار بگیرد.»

در تصویر نامه‌ای که ربیعی منتشر کرد، روحانی به اسحاق جهانگیری معاون اول خود و ولی‌الله سیف، رییس کل وقت بانک مرکزی، دستور داده تا براساس نتایج جلسه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ شورای عالی امنیت ملی در «رابطه با تحولات بازار ارز» و بنابر مفاد نامه شمخانی دبیر این شورا، «اقدامات لازم برای کنترل قیمت ارز، به معنای مقابله با توطئه آمریکا و مقابله با شجاعت دادن به دشمنان» را به‌عمل آورند.

ربیعی با بیان اینکه «دستگاه‌های امنیتی و اقتصادی مسئول در این حوزه» در مهر ماه سال ۱۳۹۶  از «افزایش نرخ ارز در آن ایام و احتمال بروز بحران» گزارش دادند و بر «ضرورت کنترل نرخ ارز و اقدامات مقابله‌ای برابر بحران آفرینی دشمنان» در بازار ارز تاکید داشتند.

با این حال بررسی نوسان قیمت دلار در بازار ارز تهران، نشان می‌دهد که در زمان صدور دستور حسن روحانی برای مداخله در بازار ارز، یعنی ۲۲ مهر ۱۳۹۶ قیمت دلار آمریکا در بازار ارز تهران ۴ هزار تومان بود. شش ماه بعد از صدور این دستور، قیمت دلار آمریکا در ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ به بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و یک سال بعد یعنی در  ۲۲مهر ۱۳۹۷ قیمت دلار آمریکا در بازار ارز تهران به ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان یعنی بیش از سه و نیم برابر زمان صدور دستور روحانی افزایش یافت.

سخنگوی دولت اما با گذشت نزدیک دو سال از این دستور گفت:«آرامش و سامان در بازار سرمایه و ارز ایجاد شده و با در نظر گرفتن شرایط سخت سال گذشته و تنگناهایی که مداوما از سوی آمریکا به وجود آمده و می‌آید میزان موفقیت دولت در سیاست‌های ملی و ارزی آن قابل مشاهده است.»

اشاره سخنگوی دولت به قیمت دلار آمریکاست که نسبت به سال گذشته تا حدی کاهش یافته و در روز بیان این سخنان ربیعی در بازار ارز تهران، قیمت دلار ۱۱ هزار ۷۰۰ تومان اعلام شد.

ربیعی البته تاکید کرد که دستور سال ۱۳۹۶ روحانی برای «مداخله هدفمند در بازار ارز» به استناد «ماحصل مباحث ‌مطرح شده در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی» صادر شده است، چرا که گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، خواهان مقابله بانک مرکزی با «سیاست‌های تحریمی آمریکا» شده بود و یکی از اهداف تحریم را «آشفته‌سازی و بحران آفرینی در اقتصاد کشور با محوریت ارز» عنوان کرده بود.

این سخنان از آن جهت اهمیت دارد که اکنون دادگاهی در تهران در حال رسیدگی به اتهامات احمد عراقچی، برادر زاده عباس عراقچی و معاون ارزی پیشین بانک مرکزی ایران به همراه مجری مداخله در بازار یعنی سالار آقاخانی است که فعالیت او به تایید وزارت اطلاعات نیز رسیده بود.

احمد عراقچی که در سال گذشته چند ماه‌ بازداشت شد به اتفاق سالار آقاخانی از متهمان «پرونده فساد در بانک مرکزی» است، روز ۲۷ مرداد در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران، گفت: «مداخله در بازار ارز به درخواست دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، دستور رییس جمهوری و تایید رییس کل بانک مرکزی انجام شد».

به گفته عراقچی این مداخله از طریق کارگزار مورد تایید بانک مرکزی و زارت اطلاعات یعنی سالار آقاخانی، انجام شد.مقام‌های قوه قضاییه اما هفته گذشته اعلام کردند که آقاخانی بعد از بازداشت و آزادی در اسفند ماه سال گذشته از ایران به مقصد نجف از کشور خارج شده و در جلسات دادگاه حاضر نمی‌شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More