شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سبقت شرکت‌ها برای قطع رابطه با ایران

 

با فرمان اجرایی ترامپ برای خروج آمریکا از برجام در شامگاه سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه مسابقه‌ای بین بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک جهان برای قطع رابطه با ایران به راه افتاده است.

توتال، زیمنس، لوک‌‌اویل، جنرال الکتریک‌، پژو، زیمنس و بانک‌های سوئیسی،‌ بلژیکی، هندی و آلمانی از جمله شرکت و بانک‌هایی هستند که به تبعیت از تحریم‌های آمریکا قصد خروج از ایران را دارند.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا نیز به طور رسمی دست رد به سینه اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران زده است.

تمام این شرکت و بانک‌ها به دلیل جریمه شدن از سوی آمریکا، عطای سرمایه‌گذاری در ایران را به لقایش بخشیدند.

 

لوک اویل

لوک‌اویل، دومین شرکت بزرگ تولید نفت روسیه، هم فعالیت خود را در ایران متوقف کرده است.

به گزارش رویترز، لوک اویل اخیرا اعلام کرد، آمریکا قصد اجرای تحریم‌های جدید را دارد و این شرکت فعالیت‌های خود را در ایران به حالت تعلیق در آورده است.

 

توتال

شرکت نفت و گاز توتال فرانسه نیز روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج این کشور از برجام افزود که این شرکت امکان ادامه همکاری در پروژه پارس جنوبی را نخواهد داشت.

شرکت ها

 

 

زیمنس

جو کایزر، مدیرعامل شرکت آلمانی زیمنس (Siemens)، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است، این شرکت پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای وارد هیچ گونه قرارداد جدیدی با ایران نخواهد شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، زیمنس اکنون صادرات توربین‌های گازی به ایران را متوقف کرده است. صادرات زیمنس به آمریکا سالانه بالغ‌بر ۲۰میلیارد دلار است که ۲۰درصد حجم صادرات جهانی آن شرکت را تشکیل می‌دهد.

همچنین هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، با اشاره به بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که  برلین نمی‌تواند معافیت شرکت‌های آلمانی فعال در ایران را از تحریم‌‌های آمریکا تضمین کند.

 

پژو سیتروئن

گروه پژو سیتروئن نیز در این راستا در بیانیه‌ای اعلام کرد برای احترام به قانون تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران، به فعالیت‌های اقتصادی مشترک خود در ایران تا ششم اوت ( پانزدهم مرداد ۹۷) پایان می‌دهد.

شرکت ها

ریلاینس

به گزارش رویترز، شرکت هندی «ریلاینس» مالک بزرگترین مجموعه پالایشگاهی هند نیز به تازگی اعلام کرده است، قصد دارد واردات نفت از ایران را متوقف کند و پیش‌بینی‌ها این است که این اقدام در ماه اکتبر یا نوامبر اجرایی شود.

شرکت «ریلاینس» به عنوان شرکت خوشه‌ای ارتباط مالی زیادی با نظام مالی آمریکا دارد.

 

بوئینگ

شرکت بوئینگ نیز ۱۶ خرداد اعلام کرد، به دنبال تصمیم ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج از برجام، اجازه فروش محصولات خود به ایران را ندارد.

نمایندگان شرکت بوئینگ با حضور در ایران روز شنبه ۲۰ خرداد سال گذشته، قرارداد نهایی خرید ۳۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ از سوی آسمان‌ایر را امضا کردند.

 

دایلیم اینداستریال

شرکت دایلیم اینداستریال دی ماه سال ۹۵ برنده قراردادی به ارزش (۱.۹ میلیارد دلار) برای گسترش تاسیسات پالایشگاهی در ایران شده بود اما خبرگزاری کره جنوبی اعلام کرد که این شرکت قرارداد خود با ایران را لغو کرده است.

دایلیم بزرگترین شرکت کره جنوبی در بخش ساخت‌وساز در ایران است و نخستین قراردادش در ایران به سال ۱۹۷۵ برمی گردد. این شرکت ده‌ها پروژه ساخت‌و‌ساز به ارزش بیش از ۴ میلیارد دلار در ایران اجرا کرده است.

 

اینداس‌ایند (IndusInd) و یو سی او (UCO)

اینداس‌ایند (IndusInd) و یو سی‌او (UCO) از جمله دو بانک هندی ارائه‌دهنده تسهیلات و خدمات صادراتی به ایران هستند که به مشتریان خود تا ۱۵ مرداد ماه سال جاری مهلت داده‌اند تا به روابط تجاری با ایران پایان دهند.

 

بانک ها

 

بانک بلژیکی کی‌بی‌سی (KBC)

بانک بلژیکی کی‌بی‌سی (KBC) نیز تعاملات مالی خود را بعد از بازگشت تحریم‌های آمریکا، با ایران در حد ارائه خدمات بشردوستانه محدود کرد.

شرکت‌های مختلف جهان باید در مدت زمان تعیین شده از سوی دونالد ترامپ از ایران خارج یا رابطه خود با ایران را قطع کنند. در غیر این صورت با جریمه‌های میلیارد دلاری خزانه‌داری آمریکا مواجه می‌شوند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More