شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

زنگنه: فروش نفت ایران از سوی روسیه صحت ندارد

 

هم‌زمان با انتشار گزارش‌هایی درباره کاهش صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی در ماه گذشته، وزیر نفت گزارش‌ها درباره فروش نفت ایران از سوی روسیه را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه امروز چهارشنبه، نهم آبان، گفت: «حرف‌هایی که رویترز و برخی خبرگزاری‌های دیگر» درباره فروش نفت ایران از سوی روسیه را مطرح کرده‌اند «تکذیب می‌کنم».

پیش از این رسانه‌ها نوشته بودند که ایران و روسیه به توافقی دست یافته‌اند که براساس آن ایران می‌تواند تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت خود را دور بزند. بر این اساس، ایران قصد دارد نفت خود را از دریای خزر به روسیه صادر کند و سپس در قبال عرضه نفت در بازار از سوی روسیه، از این کشور «کالا و خدمات» دریافت کند.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز هم پیش از این به نقل از «یک مقام بلندپایه» در دولت آمریکا نوشته بود که این کشور به روسیه هشدار داده است «حتی به فکر کمک به ایران برای دورزدن تحریم‌های نفتی آمریکا نباشد».

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال جاری از برجام خارج شد و اعلام کرد تحریم‌هایی که به دلیل امضای برجام لغو شده بودند، بازخواهند گشت. دور اول این تحریم‌ها از مرداد ماه آغاز شد و قرار است از روز ۱۳ ابان دور دوم تحریم‌ها آغاز شود. دور دوم تحریم‌ها فروش نفت و گاز ایران را هدف گرفته و مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که به دنبال به صفر رساندن صادرات نفت ایران هستند.

هم‌زمان رویترز در گزارشی خبر از کاهش صادرات نفت ایران به کشورهای اسیایی در ماه گذشته داد. براساس این گزارش در نزدیک به سه سال گذشته، این کمترین میزان صادرات نفت ایران به چین، ژاپن و کره جنوبی بوده است.

این سه کشور در ماه گذشته میلادی در مجموع ۱.۱۳ میلیون بشکه نفت از ایران خریده‌اند که نسبت به زمان مشابه در سال قبل کاهشی ۴۱ درصدی داشته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More