شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس اتاق بازرگانی:‌ در صورت ادامه وضعیت کنونی تا سه ماه آینده قحطی کالا در بازار خواهد بود

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد،« اگر وضعیت اقتصادی کنونی ایران به شکل فعلی ادامه یابد، تا سه ماه آینده قحطی کالا و مواد اولیه در بازار خواهد بود.»

رئیس اتاق بازرگانی تهران،‌ روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، از مشکلات جدی تولید‌کنندگانی خبر داد که «کالاهایشان در سال گذشته ثبت سفارش شده، در گمرک باقی مانده و اجازه ترخیص ندارد.»

او  میزان این کالاها را «۱۳۹ هزار کانتینر» ذکر کرده که شامل ۷ میلیون تن کالا و ۲/۵ میلیون تن کالای اساسی است.

مسعود خوانساری گفت،‌ «هزینه دموراژ، انبارداری و برخی مواردی که ناشی از تغییرات دستورالعمل‌های دولتی است، تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده و کارخانه‌ها یکی پس از دیگری در حال تعطیلی است یا تعدیل نیرو دارد.»

خوانساری همچنین از صدور ۳۳ بخشنامه از سوی دولت در خصوص مسائل ارزی خبر داد که این بخشنامه‌‌ها  از ۲۱ فروردین تا ۲۲ مردادماه سال جاری صادر شده است و به تبع آن، گمرک مجبور به صدور دستورالعمل‌هایی شده که تعداد آن‌ها ۱۵۰ تا ۱۶۰ دستورالعمل بوده است.

او ادامه داد، «همین امر باعث شده تا تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان دچار سردرگمی بوده و عدم قطعیت و بی‌اعتمادی، کلاف سردرگمی را برای تولیدکننده و مصرف‌کننده ایجاد کند.»

رئیس اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از نهادهای دولتی گفت،‌ «دوازده شخص، ارگان یا دستگاه در دولت مسئول مسائل کنونی اقتصادی است؛ اما کسی پاسخگو نیست؛ این در حالی است که باید یک گروه در دولت مشخص شوند که فعالان اقتصادی مسائل را به آن‌ها گوشزد کنند. این دستگاه‌ها همگی بخشنامه صادر می‌کنند؛ اما هیچ یک پاسخگو نیستند.»

او یکی از راهکارهای موجود را کمک گرفتن از بخش خصوصی دانست.

خوانساری به منظور جلوگیری قاچاق سوخت از مرزها،‌ خواستار«اصلاح  قیمت حامل‌های انرژی» شد و گفت، «اگر یک نفر در روز دو تا گالن سوخت یا گازوئیل یا بنزین را از مرز خارج کند، روزانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان درآمد برایش ایجاد خواهدشد، این کار شروع شده و یقینا توسعه خواهد یافت.»

رئیس اتاق بازرگانی تهران در عین حال به  اعتراض هفته گذشته بیش از ۲۰۰ فعال اقتصادی که  به اتاق بازرگانی تهران مراجعه کردند، اشاره کرد و گفت،‌ که عمده اعتراض آن‌ها در رابطه با بخشنامه ۱۶ مردادماه سال جاری بانک مرکزی است که پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز را برای واردکنندگان تکلیف کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More