شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رویترز: آمریکا احتمالا فهرست معافیت مشتریان نفتی ایران را کوتاه می‌کند

 

در حالی که کمتر از چهار ماه به موعد تمدید معافیت مشتریان نفتی ایران مانده، گزارش‌ها حاکی از کاهش شمار معافیت‌ها یا عدم تمدید معافیت‌ها از تحریم‌های واشنگتن علیه تهران به خریداران نفت ایران است.

به‌تازگی برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران گفته است که آمریکا معافیت مشتریان ایران برای خرید نفت را تمدید نخواهد کرد.اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز گزارش داده است که احتمالا آمریکا در ماه مه (اردیبهشت) از تمدید معافیت‌های نفتی چشم بپوشد.

آمریکا نوامبر سال گذشته به هشت کشور شامل چین، هند، ژاپن، کره‌جنوبی، تایوان، ترکیه، یونان و ایتالیا برای شش ماه معافیت داد تا واردات محدود نفت از ایران را ادامه دهند، اما خبرگزاری رویترز از قول منابع کارشناسی گزارش داده است که آمریکا احتمالا تنها معافیت پنج کشور شامل چین، ژاپن، هند، کره جنوبی و ترکیه را تمدید کند.

این گزارش می‌گوید قبلا آمریکا گفته بود که در ماه نوامبر صادرات نفت ایران را به صفر می‌رساند، اما با ارائه معافیت به هشت کشور بازار را شگفت زده کرد.

به دنبال اجرای این سیاست قیمت نفت برنت از ماه اکتبر تاکنون ۲۲ درصد کاهش یافته است.

کارشناسان شرکت مشاوره انرژی «یورو‌آسیا گروپ» به رویترز گفته‌اند که آمریکا احتمالا با کوتاه کردن فهرست معافیت‌ها، می‌خواهد صادرات نفت ایران را در حد ۱/۱ میلیون بشکه در روز نگه دارد.

صادرات کنونی نفت ایران نیز به همین میزان است، اما گزارش‌های رسمی حاکی است که یونان، ایتالیا و تایوان به رغم دریافت معافیت آمریکا، خرید نفت ایران را کماکان متوقف کرده‌اند.

رویترز می‌نویسد که همین میزان از صادرات نیز می‌تواند اقتصاد ایران را زیر  فشار قرار دهد، چرا که بودجه سال آینده ایران میزان فروش نفت را «بسیار غیرواقعی» پیش‌بینی کرده است.

بر اساس لایحه بودجه ۹۸، ایران صادرات روزانه یک میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه نفت خام را پیش‌بینی کرده است، اگرچه محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران می‌گوید «در حوزه صادرات نفتی به‌شدت دچار مشکلیم و با آنچه در بودجه سال جاری پیش‌بینی شده بود، فاصله زیادی گرفته‌ایم».

اگرچه چین و هند خرید نفت ایران را به نصف کاهش داده‌اند، اما در ماه نوامبر که هنوز معلوم نبود آمریکا معافیتی خواهد داد یا نه، خرید نفت از جمهوری اسلامی را ادامه دادند.

ترکیه در همان ماه نفتی از ایران نخرید و ماه دسامبر، واردات نفت را دوباره آغاز کرد.

کره جنوبی و ژاپن نیز که چندین ماه از خرید نفت ایران خودداری کرده بودند، از ماه جاری میلادی دوباره شروع به خرید کرده‌اند.

رویترز از قول کارشناسان شرکت مشاوره انرژی «آر‌بی‌کا» می‌نویسد که دولت دونالد ترامپ احتمالا انگیزه‌ای برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران نداشته باشد، چون در شرایط سیاسی و امنیتی حاضر منطقه، امکان اوج‌گیری قیمت نفت زیاد است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More