شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
همزمان با ابراز نگرانی از بحران کم‌آبی

رئیس جمهور از رشد بارندگی و تولید محصولات کشاورزی خبر داد

رئیس جمهوری ایران می‌گوید که طی سال جاری بارندگی در کشور شاهد رشد چشمگیری بوده و ۳ برابر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حسن روحانی دوشنبه ۱۷ دی ماه در جمع وزیر و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی گفت که طی سه ماه اول سال آبی، کل بارندگی کشور حدود سه برابر شده است یعنی پارسال ۳۳ میلیمتر بارندگی وجود داشته و امسال در همین مدت به ۱۰۷ میلیمتر بارندگی افزایش یافته است.

سال آبی ایران از پاییز آغاز می‌شود و آمارهای بارندگی کشور از همین زمان تا پاییز سال بعد مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

خبرگزاری صدا و سیما، بعد از انتشار سخنان آقای روحانی گزارشی منتشر کرد که می‌گوید به رغم سه برابر شدن بارندگی، ذخایر آب سدها تغییری نکرده است.

این گزارش با اشاره به آمارهای پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو می‌نویسد که میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تاکنون به ۱۰۷ میلیمتر رسیده، اما استمرار خشکسالی در کشور طی سال‌های گذشته و خشک بودن اراضی موجب شده است تا بارش‌های مناسب پاییز امسال لزوما تبدیل به روان‌آب نشود و بخشی از بارش‌های سال آبی جاری صرف رطوبت از دست رفته خاک شود.

«ادامه وضعیت یاد شده و وقوع یکی از خشک‌ترین مقاطع زمانی نیم قرن اخیر کشور در سال آبی ۹۶-۹۷ باعث شده تا منابع آب برخی سد‌های بزرگ کشور که در شرایط بحرانی است، تغییرات چندانی پیدا نکند و حتی حجم برخی از سد‌های مهم کشور که تامین‌کننده آب شرب شهر‌ها است نسبت به سال گذشته کاهش هم داشته باشد. در حال حاضر حدود ۵۲ درصد از مخازن سد‌های کشور خالی است و از میان ۱۷۸ سد بزرگ موجود در ۶ حوضه آبریز اصلی کشور ۸۸ سد مهم از جمله سد‌های زاینده رود، شهید رجایی، ملاصدرا، دوستی، درودزن، استقلال و چاه‌های نیمه‌های سیستان و بلوچستان کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده داشته باشند».

این گزارش می‌افزاید که تا ابتدای دی‌ماه، ۳۳۴ شهر کشور همچنان در معرض تنش آبی قرار داشته‌اند.

آقای روحانی همچنین نسبت به کاهش چشمگیر ذخایر آبی زیرزمینی ایران هشدار داد.

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش ۲۵ میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی نسبت به سال ۹۲ گفته است که هم اکنون سالانه ۱۲۲ میلیون تن محصولات کشاورزی در ایران تولید می شود.

جزئیات آمارهای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) گفته‌های آقای روحانی درباره رشد تولید محصولات کشاورزی از سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) را تایید می کند، خصوصا تولید گندم ایران رشد چشمگیری داشته است.بر اساس همین آمار تولید محصولات کشاورزی ایران در سال ۲۰۱۷ کاهش نشان می‌دهد، که آقای روحانی اشاره‌ای به این موضوع نکرده است.

روحانی با یادآوری اینکه ایران دومین وارد‌کننده گندم در جهان بود، خاطرنشان کرد: حدود ۷ میلیون تن گندم از خارج از کشور با اعتبار سه هزار میلیارد دلاری وارد می‌کردیم و الان در تولید این محصول خودکفا هستیم.

بر اساس آمارهای گمرک، اقلام عمده وارداتی ایران در ۹ ماه سال جاری شامل ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۴۷۷ میلیون دلار، قطعات منفصله خودرو یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار، برنج به ارزش یک میلیارد و ۲۳ میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش ۹۴۴ میلیون دلار و الکترود زغالی برای کوره‌ها به ارزش ۴۳۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱ و ۳۴ صدم درصد بوده است.

بدین ترتیب، کالاهای کشاورزی هنوز هم در صدر لیست اقلام وارداتی کشور قرار دارد.

بخشی از اقلام کشاورزی ایران با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود، اما اخیرا رسانه‌های ایران گزارش‌هایی از قاچاق این اقلام به خارج منتشر کرده بودند. آقای روحانی نیز به قاچاق دام به خارج اشاره کرده است.

رئیس جمهوری ایران قاچاق کالاهای اساسی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شود را رانت‌خواری، سواستفاده و خیانت به کشور دانست و گفت: متاسفانه دلالان با سوء استفاده از شرایط، این کالاها را به آن سوی مرزها قاچاق می‌کنند که باید با آن مقابله شود و نهادهای مسوول، با دقت موضوع را پیگیری کنند.

 

تولید محصولات کشاورزی اساسی ایران
منبع: آمارهای فائو (میلیون تن در سال)


 
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More