شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دلار در بازار ثانویه ۸۰۷۴ تومان شد

 

در معاملات امروز بازار دوم ارز که به «بازار ثانویه» مشهور شده است، دلار آمریکا با نرخ ۸هزار ۷۴ تومان به فروش رفت. براساس گزارش سایت‌های خبری در ایران، امروز بخش عمده ارز در بازار دوم، از سوی صادرکنندگان محصولات پتروشمی عرصه شده است.

پتروشمی بعد از نفت، دومین صنعت ارزآور ایران است و درصورت تداوم عرضه درآمد ارزی پتروشمی‌ها به این بازار، اثرگذاری «بازار ثانویه» در مناسبات ارزی کشور را بیشتر خواهد شد.

بازار دوم ارز (بازار ثانویه) از ابتدای تابستان گشایش یافت، ولی در دوره رییس‌کل پیشین بانک مرکزی فعالیت قابل‌توجهی نداشت. در بسته جدید سیاست‌های ارزی که از سوی عبدالناصر همتی، رییس‌کل تازه‌ی بانک مرکزی ارائه شد، بازار ثانویه نقش پررنگی پیدا کرده است.

بازار ثانویه، بازار حواله‌های ارزی‌ست و درآمدهای ارزی غیرنفتی در آن عرضه می‌شود. همچنین از سوی بانک مرکزی عنوان شده است که نرخ ارز در این بازار، با توافق خریدار و فروشنده تعیین خواهد شد و دولت در آن دخالتی نخواهد داشت.

فروش دلار با نرخ ۸هزار ۷۴ تومان در بازار دوم، یک روز بعد از اعلام بازگشت تحریم‌ها از سوی دونالد ترامپ، خبر خوبی برای سیاست‌گذاران ارزی است، چون می‌تواند نرخ ارز در بازار آزاد را هم تحت تأثیر قرار دهد.

به گفته رییس‌کل بانک مرکزی، حواله‌های ارزی بیش از ۹۰ درصد حجم معاملات ارزی را تشکیل می‌دهد و بازار آزاد که صرافی‌ها در آن فعالیت می‌کنند و معاملات آن به‌طور عمده نقدی‌ست، سهمی کمتر از ده درصد در معاملات ارزی ایران دارد. به همین دلیل، با آزاد شدن فعالیت صرافی‌ها همزمان با فعال شدن بیشتر بازار ثانویه، نرخ ارز در بازار آزاد کاهش یافته است.

براساس گزارش رسیده به ایران‌اینترنشال از صرافی‌های تهران، روز سه‌شنبه شانزدهم مردادماه، نرخ هر دلار آمریکا در بازار آزاد، ۹هزار ۳۵۰ تومان بوده است. این نرخ، صبح سه‌شنبه تا ۹ هزار ۲۰۰ تومان نیز افت کرده بود، اما در ادامه فعالیت بازار، روند افزایشی پیدا کرد. نرخ دلار، سه‌شنبه هفته گذشته، ۱۰هزار و ۷۰۰ تومان بود.

در معاملات روز سه‌شنبه صرافی‌ها، نرخ یورو ۱۰هزار و ۹۰۰ تومان، نرخ پوند بریتانیا ۱۲هزار و ۳۵۰ تومان و قیمت هر سکه تمام بهار آزادی (امامی) ۳ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان گزارش شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More