شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دلار با سه قیمت در اقتصاد ایران

 

هم‌زمان با اجرای سیاست جدید ارزی دولت و تشکل بازار ثانویه، دلار در حال حاضر با سه قیمت متفاوت در ایران عرضه می‌شود. درحالی‌که براساس سیاست دولت برای ورود ۲۵ مورد از کالاهای اساسی هم‌چنان دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان عرضه می‌شود، در بازار ثانویه نرخ دلار نزدیک به هشت‌هزار تومان است، اما در بازار آزاد، دلار همچنان با قیمتی بیش از ۱۰هزار و پانصد تومان معامله می‌شود.

خبرگزاری تسنیم نوشته است که پس از آغاز به کار صرافی‌ها، در «بازار ثانویه»در حال حاضر، نرخ دلار حواله‌ای زیر هشت‌هزار تومان است. این خبرگزاری همچنین در گزارشی با اشاره به آزادشدن خرید و فروش ارز در صرافی‌ها، خبر داده است که صرافی‌ها همچنان اطلاعیه «خرید و فروش ارز نداریم» را روی شیشه‌های خود نصب کرده‌اند.

براساس گزارش‌ها امروز دلار در بازار آزاد، قیمتی حدود ۱۰۵۰۰ تومان داشت و برای زمانی کوتاه، با قیمت بیش از ۱۱هزار تومان هم معامله شد.

نرخ انواع ارز در چند ماه اخیر در ایران، افزایش چشمگیری داشته است. تلاش‌های قبلی دولت برای اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای کنترل قیمت ارز، مؤثر نبود. دولت روحانی هفته گذشته، پس از تغییر رییس بانک مرکزی، سیاست‌های جدید ارزی خود را اعلام کرد.

آزاد شدن خریدوفروش دلار در صرافی‌ها، تشکیل بازار ثانویه و کاهش موارد مربوط به تخصیص ارز دولتی (با قیمت ۴۲۰۰ تومان) به ۲۵ کالای اساسی ازجمله این تغییرات است.

هم‌زمان پدرام سلطانی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران، در صفحه توییتر خود نوشت که یکی از دلایل افزایش قیمت دلار آمریکا، همکاری دولت عراق با تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

 

 

 



نخست‌وزیر عراق اخیراً اعلام کرده است که این کشور با «بی‌میلی» تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اجرا می‌کند. خبرگزاری ایسنا نیز تصویر اطلاعیه‌ای از بانک مرکزی عراق را منتشر کرده است که بانک‌های عراقی را از معامله با بانک‌های ایرانی با دلار، بر حذر می‌دارد.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More