شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دلار از ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان فراتر رفت

 

روند افزایش قیمت انواع ارز روز سه‌شنبه ۲۷ خردادماه ۹۹، در بازار آزاد تهران ادامه یافت و هر دلار آمریکا از  کانال ۱۸ ‌هزار تومان فراتر رفته و با قیمت ۱۸ هزار و ۵۷۰ تومان فروخته شد.

یورو، ارز واحد اروپایی نیز با افزایش قیمت تا حدود ۲۱ هزار تومان معامله شد.

با اینکه روند افزایش قیمت انواع ارز در بازار آزاد تهران از ابتدای این هفته آغاز شده بود اما فعالان بازار ارز مطمئن نبودند که این روند تا چهارمین روز کاری هفته تداوم یابد اما اظهارنظر‌های مسئولان دولتی باعث شد تا این روند در روز سه شنبه نیز ادامه یافته و حتی شتاب گیرد.

روز دوشنبه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران در سخنانی با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی از۱۰۰ میلیارد  دلار به حدود ۸ میلیارد دلار در سال ۹۸ نسبت به شرایط ارزی ابراز نگرانی کرده بود.

همزمان عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز از تغییر سیاست ارزی این بانک سخن گفته بود که برای فعالان بازار ارز به معنای محدودیت‌های بانک مرکزی برای عرضه ارز به بازار با هدف کنترل قیمت‌ها بود.

همتی گفته بود: «دیگر مثل گذشته در تامین ارز برای بخش‌های مختلف از جمله واردات گشاده‌دستی نمی‌کنیم.»

همتی کمتر از یک ماه قبل وضعیت ذخایر ارزی به ویژه ذخایر اسکناس ایران را مطلوب ارزیابی کرده بود. 

در همین‌حال نرخ حواله‌ درهم امارات که یکی از معیارهای تعیین نرخ برابری ریال و دلار در بازار تهران است در روزهای گذشته افزایشی کم‌سابقه را تجربه کرده و به بالای مرز پنج هزار تومان رسیده است.

با اینکه قیمت تاریخی دلار در مهرماه سال ۹۷ رقم خورد و دلار توانست به بالای مرز ۱۹ هزار تومان و حتی تا نزدیکی ۲۰ هزار تومان برسد اما آن قیمت در پایان روز کاری چهارم مهرماه آن سال تثبیت نشد و دلار در نهایت در پایان آن روز کاری ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان آرام گرفت.

با این حساب می‌توان نتیجه گیری کرد که نرخ دلار در روز دوشنبه ۲۶ خردادماه ۹۹ از حد تاریخی خود  فراتر رفت و امروز با ادامه روند افزایشی قیمت دلار، رکوردهایی تاریخی در بازار ارز جا‌به‌جا شد.

افزایش قیمت دلار در بازار آزاد با افزایش قیمت‌ها در سامانه رسمی نیز همراه بود، میانگین قیمت فروش دلار در سامانه سنا برای روز دوشنبه بیش از ۱۷ هزار و۷۸۸ تومان ثبت شده بود که امروز سه‌شنبه به ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان تغییر کرد.

همچنین میانگین قیمت یورو نیز برای روز دوشنبه در این سامانه بیش از ۱۹ هزار و ۹۲۰ تومان اعلام شده است حال آنکه امروز در سنا قیمت یورو با افزایشی۳۰۰ تومانی بالاتر از ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان ثبت شده است.

بانک مرکزی ایران در دوره جدید مدیریت بازار آزاد ارز در زمان افزایش قمیت‌ها با بالابردن قیمت‌های رسمی در صرافی‌های مورد اعتماد خود، بازارسازی را با خرید و فروش در قیمت‌هایی نزدیک به بازار آزاد ارز سامان می‌دهد تا از شتاب‌گیری تقاضاهای سفته بازی جلوگیری کند.

با این استراتژی، بانک مرکزی جذابیت نوسان‌گیری و کسب سود را از بازار ارز گرفته و در عین حال ریال بیشتری از فروش ارز خود کسب می‌کند.

اما نکته نگران‌کننده برای مسئولان اقتصادی و بانک مرکزی از نوسان بازار ارز، حرکت دوباره سرمایه‌های سرگردان و نقدینگی از بورس به این بازار است که با اهداف میان‌مدت برنامه‌ریزان اقتصادی ایران منافات دارد.

افزایش قیمت دلار در بازار آزاد بر قیمت طلا و سکه نیز اثر‌گذار بوده، تعیین قیمت طلا و سکه در ایران به دو عامل اصلی نرخ اونس طلای جهانی و برابر دلار با ریال بستگی دارد که هر دو عامل افزایشی بودند.

روز سه‌شنبه هر اونس طلای جهانی با حدود ۷ دلار افزایش به نرخ ۱۷۳۰ دلار رسید، افزایش نرخ دلار در بازار آزاد ارز تهران نیز مضاف بر علت شد تا قیمت سکه و طلا نیز رکوردی تاریخی به جا بگذارد.

 هر قطعه تمام سکه طلا در بازار تهران تا ۷ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان داد وستد شد و نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به حدود ۷۵۰ هزار تومان رسید. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More