شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دستگیری ۹۰ دلال برای کنترل بازار ارز

 

حسین رحیمی، رئيس پلیس تهران، روز چهارشنبه ۲۵ بهمن، از پلمب ۱۰ صرافی در تهران و دستگیری ۹۰ دلال بازار غیرمجاز ارز خبر داد و اعلام کرد که «بیش از ۵۰۰ هزار انواع ارز کشف شده و به ۱۶ صرافی دیگر نیز اخطار داده شده است».

به گزارش ایسنا، سردار حسین رحیمی،‌ «عملیات برخورد با مخلان بازار ارز» را در راستای اجرای «طرح قیمت ارز» ذکر کرده و گفت: « این عملیات با هماهنگی بانک مرکزی و مأموران پلیس تهران صورت گرفته و در جریان آن کارشناسان بانک مرکزی وارد بازار ارز شده و مجوز صرافی‌ها و عرضه‌کنندکان ارز را بررسی و در ادامه مأموران با نظر کارشناسان اقدام به برخورد با فروشندگان غیرمجاز و پلمپ صرافی‌های متخلف کردند».

رئیس پلیس پایتخت اادامه داد: «این طرح در سه نقطه از مراکز عرضه دلار و ارز در خیابان منوچهری، پاساژ افشار و سبزه میدان به مرحله اجرا درآمد».

در همین حال خبرگزاری صدا و سیما نیز خبر داده که « ۷۵۵ حساب بانکی متعلق به دلالان ارز نیز مسدود شده که گردش مالی آن‌ها ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است».

وی درباره تغییرات قیمت ارز با اجرای این عملیات گفت: «در عرض چند دقیقه از اجرای این طرح، قیمت ارز حدود ۱۰۰ تومان کاهش یافت».

ارز در ایران در روزهای اخیر دچار نوسانات زیادی شده است،‌ به طوری که روز گذشته، ۲۴ بهمن‌ماه، رسانه‌‌های داخلی ایران گزارش دادند که در چهارمین روز هفته کاری در ایران،  دلار با ۱۰۵ تومان رشد به قیمت ۴ هزار و ۹۱۰ تومان رسید و یورو با ۱۲۰ تومان رشد روی نقطه ۶ هزار و ۱۷۰ تومان، آرام گرفت.

با این حال، پر‌نوسان‌ترین ارز در بازار روز گذشته، پوند انگلیس بود که از مرز روانی ۷ هزار تومانی عبور کرد.

روز سه‌شنبه، پوند انگلیس با ۲۱۰ تومان رشد به قیمت ۷ هزار و ۱۱۰ تومان رسید. بخشی از رشد پوند ناشی از تقویت ارزش آن در بازارهای جهانی بود، ولی عامل اصلی ثبت بالاترین قیمت این ارز در بازار، ناشی از هیجانات معامله‌گران و کمبود فروش این ارزها در بازار بود.

  • تصمیمات اتخاذ شده روحانی برای کنترل بازار

همچنین به گزارش ایرنا، حسن روحانی، رئیس جمهور، روز چهارشنبه در جلسه هیات وزیران درباره اقدامات پیشنهادی بانک مرکزی برای کنترل بازار، تصمیمات لازم را اتخاذ کرده، که قرار است به زودی از سوی بانک مرکزی اعلام شود.

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن در خصوص نرخ ارز گفت که دولت قطعاً با افزایش نرخ ارز مخالف است.

از سوی دیگر، نود تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خواستار پاسخ‌دهی حسن روحانی، درباره نوسانات بازار ارز شدند. به گفته بهروز نعمتی، نماینده مردم تهران، در جلسه علنی نوبت عصر روز چهارشنبه، نمایندگان در تذکری شفاهی خطاب به رئیس جمهور گفتند که نمایندگان نمی‌دانند که در حال حاضر مسئولیت نابسامانی ارزی با چه کسانی است و باید این تذکر را به چه کسانی بدهند.

 

گفتگو با حمید زنگنه، اقتصاددان درباره بازداشت ده ها دلال ارز در تهران

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More