شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

در کنفرانس «یورومانی-ایران» چه گذشت؟

 

 روز پنجشنبه ۱۹ بهمن، دومین کنفرانس «یورومانی-ایران» با همکاری بانک مرکزی ایران برای تبادل‌نظر در خصوص گسترش ارتباطات مالی و اقتصادی ایران در عرصه جهانی در پاریس پایتخت فرانسه برگزار شد

«یورومانی-ایران» به عنوان زیرمجموعه نهاد «یورومانی»، سازمانی متشکل از بانکداران ایرانی و بین‌المللی است که برای ورود دوباره ایران به سیستم مالی و اقتصاد جهانی در تلاش است و در این راستا کنفرانس‌هایی برگزار می‌کند. «یورومانی» به عنوان  یک نهاد بین المللی در زمینه بانکداری و بازار سرمایه و به منظور گسترش سرمایه گذاری در نقاط مختلف جهان فعالیت دارد.

عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه ایران، ولي الله سيف، رئيس کل بانک مرکزی، مسعود نيلی، مشاور اقتصادی رييس‌جمهور، ناصرهمتی، رئيس کل بيمه مرکزی ايران، محمد خزايی، معاون وزير امور اقتصادی و دارايي و امیرحسین زمانی‌نيا، معاون وزير نفت از جمله شرکت‌کنندگان ایرانی در این کنفرانس شرکت کردند. مقام‌های سیاسی و اقتصادی دیگری نیز از برخی کشورها در این کنفرانس حضور دارند.
اين کنفرانس که در هتل «پولمان» در نزدیکی برج ايفل درحال برگزاری است، با حضور ده‌ها سرمايه‌گذار و موسسات مالی و بانکی از کشورهای جهان برگزار شد. هدف از برگزاری چنین نشستی ، فراهم‌آوردن بستری برای ادغام ايران در اقتصاد جهانی است. در این چارچوب زمینه‌های گسترش سرمايه‌گذاری در حوزه‌های مالی، نفت و گاز، گردشگری، حمل و نقل و بيمه ایران بررسی می‌شود.

الستر برت، معاون خاورمیانه‌‌ای وزارت امور خارجه بریتانیا در این کنفرانس ضمن تاکید بر تلاش بریتانیا و اروپا برای حفظ و مداومت توافق هسته‌ای برجام، از ایران خواست تا نگرانی‌های بین‌المللی در خصوص سیاست ایران در منطقه خاورمیانه  را در نظر بگیرد.

الستر برت همچنین گفت: تهران باید از اقداماتی که امنیت منطقه (خاورمیانه) را تهدید می‌کند خودداری کند.

 

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران که در کنفرانس مذکور حضور داشت، در پاسخ به اظهارات این مقام بریتانیایی تاکید کرد: « برجام ارتباطی با نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه ندارد». او ضمن متهم‌ کردن آمریکا به گسترش ناآرامی‌ها در خاورمیانه افزود:« ما همواره با تروریسم مبارزه کرده‌ایم، ایران در تامین امنیت منطقه نقش کلیدی داشته و بین توافق هسته‌ای و نقش منطقه‌ای ایران ارتباطی وجود ندارد».

فرانسه اما ضمن ابراز نگرانی از ابهام در عرصه بین‌المللی به‌ویژه در رابطه با برجام، بر ادامه روابط اقتصادی با ایران تاکید کرد.

«جفری سلستین اوربین»، سرپرست روابط دوجانبه در وزارت دارایی فرانسه در این کنفرانس ضمن اشاره به «برزخ» بین‌المللی تاکید‌ کرد: «ما شرکت‌ها را تشویق می‌کنیم که با در نظر‌گرفتن این عدم قطعیت به تجارت در ایران ادامه دهند».
این مقام وزارت دارایی فرانسه ضمن تاکید بر حفظ روابط تجاری با ایران، به افزایش ۱۲۰ درصدی صادرات فرانسه به ایران در سال ۲۰۱۷ اشاره کرده و گفت که فرانسه سرگرم تدوین برنامه‌ای برای ارایه وام به خریداران ایرانی کالاهای فرانسوی است. روز چهارشنبه ۱۱ بهمن، نیز دولت فرانسه اعلام کرد که برای کمک به تقویت تجارت با ایران در خارج از چارچوب تحریم‌های آمریکا، شروع به ارایه وام‌هایی به واحد پول یورو به خریداران ایرانی کالاهای فرانسوی خواهد کرد.

 

نیکلاس دوفورک، مدیر بانک دولتی «بی‌پی‌آی فرانس» ضمن اشاره به انتظار همگان برای روشن‌شدن وضعیت (برجام) گفت که در خصوص احتمال برگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران البته به شرکت‌های فرانسوی هشدار داده شده‌ است.

فرانسه از زمان توافق هسته‌ای موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵ به دنبال گسترش روابط تجاری خود با ایران بوده، اما تهدید دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر خروج احتمالی واشنگتن از برجام و حفظ برخی از محدودیت‌های مالی علیه ایران باعث شده بسیاری از موسسات مالی و بانک‌ها، حتی بانک‌های غیرآمریکایی، از انجام معامله و فراهم کردن تسهیلات برای شرکت‌های ایرانی خودداری کنند.

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران نیز در نشست «یورومانی-ایران» گفت که سیستم بانکی ایران هنوز نتوانسته از مزایای برجام استفاده کافی کند.

او همچنین گفت که باید منتظر ماند آیا سیاست به اقتصاد کمک خواهد کرد یا آن را با مشکل مواجه خواهد کرد.

دومین کنفرانس «یورومانی-ایران» در شرایطی برگزار می‌شود که رویکرد جدید دولت دونالد ترامپ در خصوص برجام، اینگونه تلاش‌ها را  برای رفع موانع بانکی و مالی در مسیر ادغام دوباره ایران در سیستم اقتصاد جهانی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده‌است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More