شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خودرو در ایران ۴ تا ۱۰ میلیون تومان گران شد

 

گویا بعد از گرانی دلار و سکه این بار نوبت خودروست که تن مردم ایران را بلرزاند. قیمت خودرو در ابلاغیه‌ای جدید سایپا بین ۴ تا ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است، اکنون بار دیگر این پرسش مطرح شده است آیا کمپین «نه به خرید خودرو صفر» شکل می‌گیرد؟

کمپین «نه به خرید خودرو صفر» در سال ۹۴ به منظور تنبیه خودروسازان گران فروش شکل گرفت تا بلکه قیمت خودروهای بی‌کیفیت را منطقی‌تر کنند اما سرانجام این کمپین با طرح وام ۲۵ میلیونی دولت با شکست روبرو شد. ناگفته نماند که محمد رضا نعمت‌زاده وزیر پیشین صنعت حامیان این کمپین را خائن نامید.

در زمانی که اقتصاد ایران از «رکود تورمی» رنج می‌ٰبرد و مردم با مشکلات معیشتی گوناگون روبرو بودند اما دولت اعتبار کلانی را برای فروش محصولات انبار شده داخلی در نظر گرفت.

 

خودرو

 

خبر اجرای طرح «وام یا همان یارانه ۲۵ میلیون تومانی» در نشست خبری مشترک نوبخت به عنوان رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، طیب‌نیا وزیر وقت اقتصاد و همچنین ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی اعلام شد.

اکنون بار دیگر خبر ۴ تا ۱۰ میلیونی افزایش قیمت خودرو در رسانه‌ها منتشر شده است، اکنون باید منتظر ماند و دید که واکنش مردم نسبت به این گرانی چه خواهد بود. تحریم خرید خودرو یا هضم این گرانی؟

 

خودرو

 

  • افزایش ۴ تا ۱۰ میلیون تومانی خودرو

از جمله خودروهایی که افزایش قابل توجهی داشته است، کیا سراتو  ۲۰۰۰ اتوماتیک است که در قیمت جدید اعلام شده از سوی سایپا با بیش از ۷ میلیون افزایش قیمت همراه بوده است.

کیا سراتو ۱۶۰۰ دنده‌ای نیز با هفت میلیون تومان افزایش قیمت، در همین مدت زمان از ۸۱ میلیون تومان به ۸۸ میلیون تومان رسیده است.

 

خودرو

 

برلیانس H320 اتوماتیک ۱۵۰۰ مولتی مدیا نیز افزایش قیمت بیش از ۵ میلیون تومان را تجربه کرده است و برلیانس H320 اتوماتیک ۱۶۰۰ مولتی مدیا نیز بیش از ۶ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

وون هایس تاکسی نیز از جمله خودروهایی است که افزایش ۹ میلیون تومانی را تجربه کرده است. همچنین ون هایس (تاخوگراف شخصی) نیز افزایش قیمتی حدود ۱۰ میلیون تومان داشته است.

 

  • کنترل قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلیون به ما ربطی ندارد

این افزایش قیمت خودرو در حالی‌ست که رضا شیوا رییس شورا و مرکز ملی رقابت در هفته گذشته اعلام کرد که قیمت‌گذاری خودروهای گران تر از ۴۵ میلیون تومان وظیفه این شورا نیست و برای خودروهای ارزان‌تر از ۴۵ میلیون تومان نیز مجوز افزایش قیمت خودرو صادر نشده است.

 

خودرو

 

در حال حاضر آشفتگی بازار خودرو افزایش یافته است به‌گونه‌ای که شکاف قیمت بین بازار خودرو با قیمت کارخانه هر روز در حال افزایش است. این موضوع در خصوص خودروهای ارزان تر از ۴۵ میلیون تومان نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال سایپا ۱۱۱ SE در بازار ۲۳ میلیون تومان معامله می‌شود در صورتی که قیمت کارخانه، این نوع خودرو ۲۱ میلیون تومان ثبت شده است.

 

  • علت گرانی چیست؟

خودروسازها همواره علت گرانی محصولات خود را نرخ ارز و هزینه جاری عنوان کرده‌اند اما هیچ منطق و تناسبی بین کیفیت خودرو و قیمت آن وجود ندارد.

متاسفانه انحصار و رانتی بودن صنعت خودروی ایران سبب شده تا دولت با وضع تعرفه‌های بالا ضمن درآمد میلیاردی از این راه، مردم را مجبور به خرید خودروهای گران و بی‌کیفیت داخلی کنند.

 

خودرو

 

قاچاق خودرو و همچنین افزایش تعرفه خودرو نیز از دیگر موضوعاتی است که از پرداختن به آن در این گزارش فاکتور گرفته می‌شود. در حال حاضر هیچ سازمانی مسئولیت قیمت‌گذاری و نظارت بر خودروهای داخلی را برعهده ندارد و از سوی دیگر خودروسازی ایران جزو پرتولیدکننده‌های خودرو در جهان‌اند اما از نظر کیفیت هیچ جایگاهی و حرفی برای گفتن ندارد.

اکنون خودروسازان جمهوری اسلامی ایران، پولی که از مردم ایران می‌گیرند با خدماتی که ارائه می‌دهند هیچ تناسبی ندارد و هر چند یکبار نیز قیمت این محصولات بی‌کیفیت، گران و گران‌تر می‌شود بنابراین باید دید که سناریو دولت برای این موضوع نیز همانند مدیریت بازار ارز و سکه است؟

 

خودرو

 

خودرو

 

افزایش قیمت ۴ تا ۱۰ میلیون تومانی خودروهای سایپا
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More