شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خرید سکه و شمش طلا در ایران «سه برابر» شد

 

شورای جهانی طلا در تازه‌ترین گزارش سالانه خود اعلام کرد ایرانی‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۶۱ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم شمش و سکه طلا خریداری کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۷ بیش از سه برابر شده است.

این گزارش می‌افزاید تصمیم بانک مرکزی ایران برای افزایش ضرب سکه (بهار آزادی) باعث شد تا ایرانی‌ها برای حفظ دارایی‌های ریالی خود اقدام به خرید طلا کنند.

جزئیات آمارهای شورای جهانی طلا نشان می‌دهد، بعد از خروج آمریکا از برجام تقاضا برای خرید شمش و سکه طلا در ایران به شدت اوج گرفته، اما در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ نسبت به سه ماهه سوم، مقداری فروش کرده است.

این گزارش می‌گوید، فروکش کردن تقاضا، بیشتر بخاطر تثبیت نسبی ارزش ریال در مقابل دلار، همچنین تصمیم بانک مرکزی برای محدود کردن عرضه سکه طی سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی است.

شورای جهانی طلا می‌گوید تقریبا کل رشد خرید شمش طلا و سکه در منطقه خاورمیانه به‌خاطر ایران بوده است.

در مجموع طی سال گذشته هزار و ۹۲ تن شمش و سکه طلا در جهان خریداری شده است که نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۴ درصد رشد داشته است. علت عمده آن، افت قیمت طلا در سه ماهه سوم سال گذشته بوده است. بدین ترتیب، سهم ایرانی‌ها از خرید شمش و سکه طلا در جهان حدود ۵/۶ درصد بوده است.

چینی‌ها سهمی ۲۸ درصدی در کل خرید سکه و شمش طلا در جهان داشته‌اند. شورای جهانی طلا می‌گوید، علت اصلی آن، نگرانی چینی‌ها از تاثیر جنگ تجاری با آمریکا و افت ارزش یوان در مقابل دلار بوده است.

بیش از ۱۰۶ تن شمش و سکه طلا نیز در هند فروخته شده است که علت اصلی آن نیز افت ارزش روپیه بود.

 

 

کسادی بازار جواهرات در ایران

شورای جهانی طلا می‌گوید برخلاف شمش و سکه، ایرانی‌ها جواهرات کمتری طی سال ۲۰۱۸ خریداری کرده‌اند که علت آن، افت وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم بوده است.

این گزارش می‌افزاید ایرانی‌ها طی سال گذشته تنها ۲۹ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم جواهرات خریداری کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۳۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. شورای جهانی طلا می‌گوید، رونق بازار جواهرات معمولا با نیاز مردم به خرید حلقه عروسی و دیگر جواهرات تزئینی مانند النگو، گردن‌بند و غیره ارتباط دارد و نه سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش دارایی‎‌های نقدی. بدین خاطر، بدتر شدن وضعیت معیشتی مردم، این بازار را دچار کساد کرده است.

برخلاف بازار ایران، در مجموع بازار جهانی جواهرات طی سال گذشته میلادی پر رونق بوده و نزدیک ۷۲۵ تن جواهرات در جهان فروخته شده است که نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۱۵ تن افزایش داشته است.

سهم ایرانی‌ها از خرید جواهرات در جهان، حدود ۴ درصد بوده است.

در مجموع طی سال ۲۰۱۸ بیش از ۴ هزار و ۳۴۵ طلا در جهان فروخته شده است که نسبت به سال قبل آن، ۴ درصد افزایش وزنی نشان می‌دهد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More