شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
خزانه‌داری ایالات متحده با انتشار سند ۱۹ صفحه‌ای «راهنمای تحریم‌های ایران» اعلام کرد

حساب‌های شخصی مشکوک به همکاری با ایران در آمریکا بررسی می‌شود

 

وزارت خزانه‌داری آمریکا سند راهنمایی در مورد تحریم‌های ایران منتشر کرده که در آن شیوه‌های مرسوم ایران برای دور زدن تحریم‌ها معرفی شده و به شرکت‌های آمریکایی توصیه شده مراقب این طرح‌ها باشند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هدف از انتشار این سند راهنما را آشنایی بیشتر شرکت‌های آمریکایی و خارجی با الگوهای فعالیت ایران به منظور گزارش دادن هرگونه احتمال تقلب اعلام کرد.

این سند که از سوی اداره نظارت بر جرایم مالی در این وزارتخانه منتشر شده، همچنین راهنمایی برای شرکت‌های خارجی است تا بدانند که شرکت‌های آمریکایی در قبال تحریم‌ها چه وظایف و محدودیت‌هایی دارند.

سیگال ماندلکر، معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در امور مقابله با تروریسم و اطلاعات مالی، درباره این سند گفته است که این توصیه‌نامه جزئیات دقیقی از اقدامات گمراه‌کننده جمهوری اسالمی از جمله شرکت‌های صوری، مدارک جعلی، صرافی‌ها، مقام‌های دولتی و بازرگانانی دارد که ظاهر مشروعند، اما برای تامین مالی فعالیت‌های مخرب ایجاد شده‌اند.

ماندلکر اضافه کرده است که هر دولتی بانک مرکزی خود را وارد فعالیت‌هایی برای حمایت از تروریسم کند، باید تحت نظر جدی قرار گیرد به‌ویژه اگر که آن کشور مهم‌ترین دولت پشتیبان تروریسم در جهان باشد.

شیوه بیان در این سند به گونه‌ای است که تقریبا هرگونه تعامل مالی با ایران می‌تواند تخلف باشد. در بخشی از سند آمده است که «افراد آمریکایی، و مجموعه‌های خارجی که مالک آنها آمریکایی است و یا توسط یک آمریکایی مدیریت می‌شوند اجازه ندارند در هیچ تبادل مالی با ایران و یا با حضور ایران، دولت ایران و یا موسسات مالی ایرانی شرکت داشته باشند.»

این سند همچنین موسسات مالی و بانک‌های آمریکایی را مکلف می‌کند که برنامه‌ای برای موشکافی دقیق حساب‌های شخصی غیرآمریکایی‌ها در آمریکا داشته باشند به نحوی‌که هرگونه تبادل مالی مشکوک و یا تلاش برای پولشویی را شناسایی و گزارش دهند.

در بخش اقدامات «فریبنده» ایران به استفاده بانک مرکزی یا کارمندان آن از حساب‌های شخصی برای انتقال وجه، جابجا کردن سرمایه از سوی بانک مرکزی به موسسات و شرکت‌هایی که قبلا با آنها روابط مالی وجود نداشته و استفاده از اسناد تقلبی اشاره شده است.

این سند همچنین به امکان سوءاستفاده از صرافی‌ها و خصوصا استفاده از شرکت‌هایی که تنها برای دور زدن تحریم‌ها تاسیس شده و فعالیت می‌کنند نیز اشاره می‌کند. سند راهنما به شرکت‌های تجاری آمریکایی هشدار داده است که نسبت به ارائه تعریف‌های اشتباه از تحریم‌ها و قوانین مربوط به آن از سوی ایرانی‌ها آگاه باشند. این سابقه وجود داشته که بعضا با ادعای رفع تحریم‌ها و یا داشتن مجوز معافیت، برخی شرکت‌ها وارد معاملات با ایرانی‌ها شده‌اند. 

سند با اشاره به این برخورد، به شرکت‌های آمریکایی نسبت به استفاده ایران از شرکت‌های خارجی برای دور زدند تحریم‌ها هشدار داده است. 

وزارت خزانه‌داری در این سند ایران را متهم به استفاده از این راه‌ها برای تامین مالی تروریسم، تامین مالی برنامه موشک بالستیک و همچنین نقض حقوق بشر می‌کند.  

بخشی‌هایی از این سند به برخی رخدادهای مرتبط با تحریم‌های ایران طی سال‌های گذشته می‌پردازد و از جمله «انحلال یک شبکه تبدیل ارز وسیع» در ایران و امارات اشاره می‌کند که «میلیون‌ها دلار پول نقد» از طریق بانک‌های اماراتی به سپاه قدس منتقل کرده است.

در بخش دیگری از این سند نیز آمده که:«در سال گذشته، محمد سیف و رضا حیدری و همچنین چهار شرکت پردازش تصویر رایان، فورنت تکنیک جی‌ام‌بی‌‌اچ، مرکز پرینت جی‌ام‌بی‌‌اچ و تجارت الماس مبین را به خاطر «کمک به سپاه قدس برای تقلب ارزی» در فهرست تحریم‌ها قرار دادند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More