شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
نشریه پولیتیکو خبر داد

تیم ترامپ به دنبال اعطای امتیاز معافیت واردات نفت از ایران به چین

نشریه پولیتیکو در گزارشی خبر داده که تیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در حال بررسی استفاده از یک خلاء قانونی به جا مانده از سیاست‌های دوره باراک اوباما است که با اعطای یک معافیت به چین اجازه دهد این کشور از ایران نفت وارد کند.

این اعطای معافیت بر خلاف سیاست آمریکا مبنی بر رساندن صادرات نفت ایران به صفر خواهد بود.

این گزارش که چهارشنبه ۱۲ تیرماه منتشر شده به نقل از سه مقام سیاسی دولت آمریکا نوشته که برایان هوک،‌ رییس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه و تیم مذاکره‌کنندگان او به رایزنی درباره اعطای معافیت به چین بر اساس قانونی پرداخته‌اند که توسط دولت اوباما برای فلج کردن صنعت نفت ایران وضع شده بود.

اشاره این گزارش به یک فرمان اجرایی است که در سال ۲۰۱۲ میلادی تصویب شد و کشتیرانی، کشتی‌سازی و بخش‌های انرژی ایران را هدف گرفته‌ بود.

همچنین این قانون اخذ معافیت از دولت آمریکا را برای واردات نفت از ایران و تجارت با آن لازم می‌کرد. یک قانون جداگانه نیز همزمان خرید نفت ایران را هدف قرار می‌داد.

اکنون، مقامات وزارت خارجه آمریکا می‌گویند به توافق‌نامه‌ای فکر می‌کنند که به چین اجازه دهد به واردات نفت از ایران و همچنین به پرداخت ماهانه در ازای سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی از شرکت نفت چین (Sinopec) در یک میدان نفتی ایران بپردازد.

این توافق تحت صدور معافیت و بازپرداخت پول نفت در مکاتبه رسمی بین دولت آمریکا و شرکت نفت چین خواهد بود.

بنا به گزارش پولیتیکو، این توافق و معافیت از سوی دولت آمریکا دو هدف را دنبال خواهد کرد. اول، اجازه می‌دهد تهران به پرداخت نقدی بدهی خود بپردازد، و دوم، به چین اجازه می‌دهد در حالی که به مذاکرات فشرده تجاری با آمریکا مشغول است به واردات نفت خام از ایران ادامه دهد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که به تازگی رسانه‌ها خبر دادند چین یک کشتی حامل نفت ایران را پس از لغو معافیت‌های آمریکا پذیرفته است.

هوک جمعه هفتم تیرماه گفته بود در حال حاضر هیچ معافیتی و جود ندارد و هرگونه تجارت نفت با ایران مشمول تحریم می‌شود.

تیم ترامپ جزییات تصمیم جدید خود را از دسترسی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران صنعت نفت چین بسته نگاه داشته است.

بر اساس این گزارش، این تصمیم کف گردوغبار اختلاف‌نظر و ناهماهنگی است که اخیرا بین دولت و کنگره آمریکا بر سر مساله ایران وجود داشته است. این اختلاف بر سر دو گزینه «گفت‌و‌گو» و «اقدام نظامی» است.

نشریه پولیتیکو همچنین نوشته که دولت آمریکا اعلام کرده است که ارتباط منظمی با پکن درباره کمپین فشار اقتصادی حداکثری بر ایران دارد.

 

دولت ترامپ از ۱۲ اردیبهشت‌ماه معافیت هشت کشور واردکننده نفت ایران را تمدید نکرده است. این کشورها شامل چین، ترکیه، هند، کره‌جنوبی، ژاپن، تایوان، ایتالیا و یونان بودند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More