شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توقف ساخت ششمین نیروگاه خورشیدی بزرگ جهان در ایران

 

کوئرکس، شرکت سرمایه‌گذارانگلیسی در حوزه انرژی تجدیدپذیر اعلام کرده است که ساخت نیروگاه خورشیدی ۵۰۰ میلیون یورویی در ایران را به خاطر تحریم‌های امریکا متوقف خواهد کرد.

به گزارش رویترز، برای شرکت کوئرکس، ساخت نیروگاه خورشیدی در ایران اولین پروژه سرمایه‌گذاری انرژی تجدیدپذیر در خارج از اروپا بود که قرار بود ششمین نیروگاه بزرگ جهان با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات باشد.

در سال‌های گذشته ایران تلاش کرده است که سهم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به خاطر آلودگی بالای محیط زیست و رسیدن به تعهدات بین المللی‌اش اضافه کند. ایران امیدوار بود که تا سال ۲۴۰۰، پنج گیگاوات انرژی تجدیدپذیر داشته باشد.

تا تیرماه امسال و پیش از تصمیم آمریکا برای تحریم مجدد ایران،‌ بیش از ۲۵۰ شرکت توافقاتی برای فروش و اضافه کردن سهم انرژی تجدیدپذیر تا چهار گیگاوات در ایران امضا کرده بودند. بر اساس آمار وزارت نیرو، تنها ۶۰۲ مگاوات از این مقدار تا امروز تاسیس شده است.

مدیر اجرایی شرکت کوئرکس به رویترز گفته است: «پس از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ما تصمیم گرفته‌ایم که تمامی فعالیت‌های خود در این کشور،‌ از جمله پروژه‌ای ۶۰۰ مگاواتی، را متوقف کنیم. ما به بررسی دقیق وضعیت ادامه خواهیم داد.»

بنا بود اجرای طرح ۶۰۰ مگاواتی در طول سه سال و تولید ۱۰۰ مگاوات در هر دوره شش ماهه در ایران انجام شود.

شرکت کوئرکس که یک شرکت خصوصی ست، ۲۸ نیروگاه و ظرفیتی برابر ۲۳۵ مگاوات دارد.

پروژه ی ۶۰۰ مگاواتی که بنا بود در ایران اجرا شود، بزرگترین پروژه سرمایه گذاری برای شرکت کوئرکس بود. تا کنون این شرکت اعلام نکرده است که آیا توقف پروژه ضررهای مالی برای آن خواهد داشت یا خیر.

مرحله اول تحریم‌های اقتصادی و مالی آمریکا علیه ایران که شامل تحریم مبادلات دلاری و ریالی، معامله بین‌المللی طلا و سایر فلزات گرانبها می شود از هفته پیش به اجرا درآمد. مرحله بعدی تحریم‌ها روز ١٣ آبان -همزمان با سالگرد اشغال سفارت امریکا در تهران- به اجرا در می‌آید که فعالیت صنایع نفت و گاز، کشتیرانی و خدمات بیمه را هدف قرار داده است. امریکا اعلام کرده است که این تحریم ها را به هدف قطع صادرات نفت ایران و نهایتا تغییر رفتار بین‌المللی ایران تحت فشار حداکثری اعمال کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More