شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توضیح رسمی درباره زمین‌گیر شدن قطارهای پرسرعت ایران

 

چند روز بعد از توقف فروش بلیط قطارهای پرسرعت (ترن‌ست) مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا می‌گوید که تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز باعث زمین گیر شدن ترن‌ست‌ها شده است.

فروش بلیط مسافربری ترن‌ست‌ها با سرعت ۱۶۰ کیلومتر از ۱۵ دی ماه متوقف شده است و موضوع زمین گیر شدن این بخش از حمل و نقل کشور قرار است هفته آینده در کمیسیون عمران مجلس بررسی شود.

در این میان، محمد رجبی مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا سه‌شنبه در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا ضمن اعلام نیاز ۳۰ میلیون یورو جهت آغاز به کار مجدد فعالیت ترن‌ست‌ها، نسبت به وضعیت اورژانسی و نامناسب قطارهای حومه‌ای نیز هشدار داد.

وی با تاکید بر این‌که میانگین هزینه تعمیر و نگهداری این قطارها به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر معادل هشت یورو است، گفت: «به‌طور مثال در مورد سفر تهران – مشهد هزینه ۷۰ یورویی را خواهیم داشت و اگر بر‌اساس ارز دولتی محاسبه کنیم هزینه بلیت رقمی معادل ۳۸۰ هزار تومان خواهد شد و اگر با ارز نیمایی رقم بلیت را مدنظر قرار دهیم، مبلغی ۸۰۰ هزار تومانی را باید محاسبه کنیم. در حال حاضر قیمت بلیت حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان است و سوالی که در این رابطه مطرح می‌شود این است که مابه‌التفاوت این قیمت را چه کسی باید پرداخت کند».

او با اشاره به وجود ۱۰۰ ترن‌ست در کشور گفت که حدود ۱۰ مورد به دلیل تحریم‌ها و نبود قطعات لازم قابل استفاده نیست و امیدوار هستیم مشکل حل شود.

آقای رجبی گفت از دهه ۸۰ که ترن‌ست‌ها وارد ناوگان ریلی شد، فرصت لازم در اختیار شرکت‌های تعمیرکار و مدعی داخلی قرار گرفت تا قطعات مورد نیاز را تولید کنند، اما متاسفانه شرکت‌های داخلی موفق نشدند تا ساخت قطعات را انجام دهند و تنها این اقدام توسط شرکت آلمانی قابل انجام است.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با تاکید بر این‌که در صورت فعالیت مجدد ترن‌ست‌ها باید حدود ۳۰ میلیون یورو ارز دولتی که به کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد مدنظر قرار گیرد، بیان کرد: در دهه ۸۰ به رجا یارانه تعلق می‌گرفت، اما از سال ۱۳۸۸ به بعد یارانه رجا قطع شده است و طی ۹ سال اخیر هیچ پولی به این شرکت تخصیص نیافته است.

وی همچنین گفت که هم‌اکنون ۶۷ قطار حومه‌ای در کشور وجود دارد که اگر قصد داریم شاهد فعالیت قطارهای حومه‌ای باشیم، باید این بخش را همانند مترو ببینیم، در حالی که به ازای هر نفر جابه‌جایی در مترو ۹ سنت (یارانه) اختصاص می‌یابد. این هزینه باید برای ادامه فعالیت قطارهای حومه‌ای معادل ۹۰ سنت شود.

دوشنبه ۱۷ دی ماه، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، از برگزاری نشست مشترک کمیسیون عمران مجلس با شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی بهره‌بردار و تولیدکننده در هفته آتی خبر داد و گفت: در این جلسه مشکلات بخش حمل‌ونقل ریلی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا در نهایت به راه حل درستی در این حوزه دست پیدا کنیم.

در همین زمینه خبرگزاری فارس طی گزارشی که ۱۵ دی ماه منتشر کرد، می‌نویسد که شرکت‌های ریلی معتقد هستند، با افزایش قیمت‌ها دیگر قدرت تأمین قطعات مصرفی ناوگان را ندارند، چه برسد به اینکه بخواهند واگن‌‌های جدید مسافری خریداری کنند. «از سوی دیگر متوسط سن ناوگان مسافری ریلی امروز ۲۹ سال است و نوسازی ناوگان اعتبار لازم دارد که شرکت‌های ریلی معتقد هستند، در نبود حمایت دولت، بانک‌ها هم تسهیلاتی به این بخش اختصاص نمی‌دهند تا بتوان واگن حتی از داخل خریداری کرد و توانایی خرید نقدی هم ندارند.»

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا ضمن انتقاد از رویه «نادرست» خصوصی‌سازی در کشور گفت: در واقع دولت خواست با واگذاری رجا بخش حمل و نقل ریلی مسافری را از سر خود باز کند و این شر را کوتاه کند و در واقع از خود سلب مسئولیت کند؛ با این کار بخش مسافری ریلی یتیم شد‌ پس از آن هم تاکنون مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More