شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تورم ۸۲ درصدی خوراکی‌ها‌ و آشامیدنی‌ها در ایران

مرکز آمار ایران، روز چهارشنبه ۱ خرداد، اعلام کرد که نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ١٣٩٨ با رشد ۳/۶ درصدی به ۳۴/۲ درصد رسید.

همچنین میزان تورم در ماه اردیبهشت نسبت به ماه قبل از آن ١/٥ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این ماه «درصد تغییر شاخص کل» نیز نسبت به ماه مشابه سال ۹۷ به ۵۲/۱ درصد افزایش داشته است. به طوری که خانوارهای کشور به طور میانگین ۵۲/۱ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌‌اند.

مرکز آمار ایران اضافه کرده که شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به سال قبل٨٢/٦، و گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به اردیبهشت ماه ١٣٩٧ به میزان ٣٩/٩ درصد افزایش داشته است.

در میان خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «قند و شکر و شیرینی» و گروه «نان و غلات» (ماکارونی، انواع برنج ایرانی و رشته آش) بوده است.

همچنین در میان کالاهای غیرخوراکی و خدمات، گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو)، گروه «تفریح و فرهنگ» (مانیتور، تجهیزات رایانه و دوچرخه بچگانه) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (تلویزیون خارجی و سایر لوازم خانگی) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

این در حالی است که مرکز آمار ایران اضافه کرده که قیمت گروه «سبزیجات» (پیاز، کاهو، خیار، فلفل دلمه‌ای، کدو سبز و بادمجان) و گروه «گوشت» (گوشت مرغ، ماهی، گوشت گوسفند و گاو) نسبت به ماه قبل کاهش داشته است.

تورم در ایران برای روستایی‌ها و شهرنشین‌ها یکسان نیست. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، تورم برای خانوارهای شهری طی یک سال گذشته ۵۰/۷ درصد بوده، در صورتی که این رقم برای خانوارهای روستایی به ۵۹/۶ درصد رسیده است.

سه هفته پیش، جهاد ازعور، مسئول بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول، هشدار داده بود که اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۹، برای دومین سال پیاپی کوچک‌تر خواهد شد و تورم در این کشور ممکن است به ۵۰ درصد برسد.

او افزود که این ارزیابی پیش از پایان معافیت نفتی ایران انجام گرفته است.

پیش‌تر، در بحبوحه مذاکرات برای تعیین حداقل دستمزد کارگران، اتحادیه‌های کارگری اعلام کردند که تورم در سال گذشته برای کارگران بیش از چهل درصد بوده است.

افزایش تورم در ایران در حالی است که ارزش ریال، واحد پول ملی این کشور نیز، طی یک سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More