شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تنش‌های سیاسی در بازار و نگرانی از افزایش بیشتر قیمت نفت

 

هم‌زمان با احتمال تنش در روابط بین آمریکا و عربستان‌سعودی و دو هفته قبل از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، قیمت نفت در بازار جهانی به بالای هشتاد دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه سی‌ام مهرماه، قیمت نفت برنت با ۴۵سنت افزایش، به ۸۰/۲۳ دلار برای هر بشکه رسید. البته این افزایش باثبات نبود و پس‌از چند ساعت، به هر بشکه ۸۰/۰۷ دلار سقوط کرد.

عربستان سعودی متعهد شده است که برای حفظ ثبات قیمت در بازار جهانی نفت، بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا، کمبود نفت ایران را با افزایش تولید جبران کند. وزیر انرژی سعودی اعلام کرده است که تولید را از ۱۰/۷ میلیون بشکه در روز به ۱۱ میلیون بشکه خواهد رساند تا قیمت‌ها افزایش پیدا نکند.

اما بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، می‌گوید که عربستان‌سعودی و روسیه امکان جایگزین‌کردن نفت ایران را در بازار ندارند. او همچنین گفته است که عربستان‌سعودی با استفاده از ذخیره‌های نفت خود، توانسته است در فاصله ماه مه تا سپتامبر، روزانه حدود ۵۰۰هزار بشکه نفت بیشتر به بازار عرضه کند و توان افزایش بیش از این را نخواهد داشت.

درعین‌حال، بازار نفت علاوه‌بر تنش‌های سیاسی حول تحریم ایران، تحت تأثیر ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی نیز قرار گرفته است.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد عربستان‌سعودی، پس از مراجعه به کنسولگری کشور متبوعش در استانبول ناپدید شد. رسانه‌ها و مقامات ترکیه از نخستین ساعات، از قتل او خبر دادند.

عربستان سعودی که تا جمعه گذشته (۲۷ مهرماه) این گزارش‌ها را تکذیب کرده بود، نهایتا قتل خاشقجی را پذیرفت و آن را یک عملیات خودسرانه خواند.

در روزهای گذشته، در واکنش به قتل جمال خاشقجی، درخواست‌ها برای تحریم سعودی و توقف فروش اسلحه ازسوی واشنگتن به ریاض، در آمریکا افزایش یافته است.

رند پال، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی، روز یک‌شنبه ۲۹ مهرماه، به شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفت که کنگره باید برای توقف فروش اسلحه به سعودی اقدام کند. او همچنین گفت قابل باور نیست که محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی، در قتل خاشقجی مشارکتی نداشته باشد و احتمالا مدیریت کار اساسا با او بوده است.

ادامه تنش‌ها موجب نگرانی از واکنش عربستان‌سعودی در بازار نفت و احتمال اعمال تحریمی مشابه تحریم نفتی غرب در سال ۱۳۵۲ (۱۹۷۳ میلادی) شده است. در آن زمان، کشورهای عضو اوپک آمریکا و غرب را به‌خاطر حمایت از اسراییل در جنگ با اعراب، تحریم کردند و قیمت نفت را تا بیش از ۷۰درصد افزایش دادند.

وزیر نفت سعودی با رد احتمال تکرار تحریم نفتی مشابه سال ۱۳۵۲، گفته است که کشورش متعهد به افزایش تولید برای جبران کمبود نفت ایران در بازار است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More