شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تلاطم‌های ارزی، نوسان بورس را بالا برد

 

آمارهای دی ماه بورس تهران حاکی از نوسانات چشمگیر در شاخص کل بورس طی این ماه و حتی قبل آن است.

شاخص کل از ۱۶۵ هزار واحد در اواخر شهریورماه به بالای ۱۹۵ هزار واحد در اواسط مهرماه اوج گرفته و سپس به زیر ۱۵۵ هزار واحد در اوایل دی ماه رسیده و با افت و خیرهایی، در پایان دی ماه به حدود ۱۶۲ هزار واحد رسیده است.

وضعیت شاخص کل بورس از شهریور ماه تاکنون:

 

وضعیت بازار ارز از سپتامبر تاکنون:

بورس ایران سال‌هاست با نوسانات شدید و برخی مواقع اوج‌گیری غیرعادی شاخص کل مواجه است که برخی کارشناسان و مقامات ایران این اوج گیری‌های غیرمنتظره را «حباب» می‌نامند. به‌طوریکه این حباب بعد از مدتی می‌ترکد و شاخص پایین می‌آید.

نمودار نوسانات ارزی طی یک و چند سال گذشته، تقریبا موازی نمودار شاخص کل بورس ایران است. تابستان سال جاری با اوج گیری دلار به بالای ۱۹ هزار تومان، شاخص بورس هم اوج گرفت و طی دو ماه گذشته با کاهش نرخ ارز، شاخص بورس هم کاهش یافته است.

اما در واقع، روند تغییرات شاخص کل بورس ایران طی یک و چند سال گذشته، تقریبا روندی مشابهی  نوسانات داشته است. تابستان سال جاری با اوج‌گیری دلار به بالای ۱۹ هزار تومان، شاخص بورس هم اوج گرفت و طی دو ماه گذشته با کاهش نرخ ارز، شاخص بورس هم کاهش یافته است.

درمیان شرکت‌های بزرگ که نقش تعیین‌کننده‌ای در بورس دارند شرکت‌های پتروشیمی، فلزی و معدنی با اوج‌گیری قیمت دلار افزایش درآمد صادراتی پیدا می‌کنند. از طرفی تورم بالا در داخل کشور نیز به سطح درآمدهای آنها می‌افزاید و بدین ترتیب، ارزش سهام آنها نیز بالا می رود.

از طرفی بسیاری از شهروندان با افت بازدهی سایر فعالیت‌های اقتصادی، مشغول خرید سهام در بورس می‌شوند که خود عاملی برای افزایش ارزش سهام شرکتها است.

آمارهای بورس تهران نشان می دهد که با روی کار آمدن دولت روحانی شاخص کل بورس حدود ۷۵ هزار واحد بود که بعد از یک سال (کاهش تورم و تثبیت نسبی ارزش دلار) به ۶۵ هزار واحد کاهش یافت، اما از اوایل سال جاری موازی با جهش ارزش دلار به شدت اوج گرفت. البته افزایش میزان تولید، فروش داخلی و صادرات محصولات پتروشیمی، فولاد نیز تاثیر زیادی بر ارزش سهام این شرکتها گذاشته که نقشی چشمگیر در شاخص کل بورس دارند.

نمودار شاخص بورس تهران از سال ۱۳۹۲ تاکنون:

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More