شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تلاش برای جلوگیری‌از افزایش نجومی قیمت بلیت هواپیما در ایران

 

درپی افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی در چند ماه گذشت و به‌دنبال نوسان در نرخ ارز و سپس اعلام سیاست‌های جدید ارزی دولت در ایران، حالا مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران می‌گوید که به شرکت‌های هواپیمایی، ارز با نرخ «سامانه نیما» تعلق می‌گیرد؛ تلاشی برای جلوگیری از افزایش نجومی قیمت بلیت هواپیما.  

نرخ ارز در سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی)، همان قیمت ارز بازار ثانویه است؛ قیمتی که از نرخ ارز دولتی بالاتر است، اما از ارز آزاد، ارزان‌تر.

به گزارش خبرگزاری فارس، اسعدی سامانی روز یک‌شنبه ۲۱ مردادماه، اعلام کرد که پیش از این قرار بود  ارز با قیمت سامانه سنا (سامانه نظارت ارز) به شرکت‌های هواپیمایی اختصاص پیدا کند که در آن‌صورت، قیمت بلیت پروازهای داخلی بیش از ۷۰درصد و خارجی‌ها بیش از ۱۰۰درصد افزایش می‌یافت و با توجه به این مسأله «پیش‌بینی می‌شود نرخ بلیت پروازهای شرکت‌های هواپیمایی داخلی، افزایش قابل توجهی نداشته باشند».

سامانه سنا، درگاهی است که صرافی‌ها می‌بایست معاملات روزانه ارزی‌شان را در آن ثبت نمایند و نرخ ارز در آن، برابر نرخ بازار آزاد است.

پیش از این خبرهایی از افزایش سه‌برابری قیمت بلیط پروازهای خارجی منتشر شده بود. خبرگزاری تسنیم روز شنبه ۲۰ مردادماه، در گزارشی قیمت بلیت برخی مسیرهای هوایی در شرکت‌های داخلی و خارجی را مقایسه کرد. بر اساس این گزارش، قیمت بلیت مسیر تهران-استانبول در شرکت‌های داخلی بین ۴۹۰ هزار تا ۱/۶ میلیون تومان در نوسان است، اما «قیمت بلیت پرواز تهران-استانبول هواپیمایی امارات حدود ۵میلیون تومان و هواپیمایی قطر ۶/۱ میلیون تومان است».

یکی از دلایل افزایش قیمت بلیت‌ها آن‌ است که شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت‌های خود را با ارز آزاد حساب می‌کنند و آن را به ایرانی‌ها می‌فروشند؛ به این ترتیب، نرخ بلیت هواپیما برای ایرانی‌ها در برخی از مسیرهای پر رفت‌و‌آمد تا سه‌برابر هم افزایش پیدا کرده است.

خبرگزاری ایسنا هم به این موضوع پرداخته و با اشاره به سیاست‌های ارزی جدید دولت، نوشته است که شرکت‌های هواپیمایی خارجی از وضعیت فعلی «سوءاستفاده» می‌‌کنند. به نوشته این خبرگزاری، «مصوبه جدید بانک مرکزی که با تأیید سازمان هواپیمایی کشوری در صنعت هوایی ایران نیز اجرایی شد، برای تعدادی از مسافران ایرانی، افزایش قابل توجه هزینه‌ها را به همراه داشته است».

پیش از این، رضا اباذری، رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران، روز شنبه ۲۰ مردادماه، گفته بود: «وقتی نرخ پروازهای خارجی صددرصد گران می‌شود، تقاضا کاهش می‌یابد و پروازها کم یا کنسل می‌شود؛ در نهایت به مرحله‌ای می‌رسیم که ایرلاین‌های خارجی مسیر هوایی ایران را حذف خواهند کرد؛ یک خودتحریمی که نه‌تنها سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور، بلکه سفر گردشگران خارجی به ایران و مشاغل وابسته به صنعت هوانوردی را نیز در معرض تهدید قرار داده است.»

اباذری همچنین گفته بود: «فکر می‌کنیم گرانی دلار، درآمد صنعت گردشگری را دو برابر می‌کند که شاید این اتفاق در کوتاه‌مدت رخ دهد، اما در میان‌مدت اگر برای این خودتحریمی فکری نکنیم، اوضاع بدتر می‌شود.» او اضافه کرده بود: «با افزایش صددرصدی نرخ بلیت هواپیماها دو اتفاق می‌افتد؛ نخست آن‌که ایرلاین‌ها نمی‌توانند به تعهدات پیشین خود عمل کنند، چراکه آن‌ها قبلاً قیمت بلیت‌های خود را با ارز ۴۴۰۰ تومانی محاسبه کرده‌اند و حالا که باید به مشتری جواب بدهند، مبنای محاسبه ۸۸۰۰ تومان شده است، این اختلاف هزینه را چه کسی پرداخت می‌کند؟ ایرلاین که نمی‌تواند دیگر ارز ۴۴۰۰ تومانی را تأمین کند، از مسافر هم نمی‌خواهد بگیرد، از طرفی آن‌ها باید هزینه-فایده را محاسبه کنند که رقم قابل‌توجهی می‌شود؛ درحالی‌که محل جبران آن مشخص نیست».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More