شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تلاش ایران برای خروج از سوئیفت پیش از آبان ماه

 

یک مقام بانک مرکزی ایران گفته است که ایران به دنبال جایگزین کردن سامانه سوئیفت با سامانه دیگری پیش از ۱۳ آبان ماه سال جاری است.

خبرگزاری فارس به نقل از «یک مقام آگاه در بانک مرکزی» نوشت که این بانک پس از اعمال تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا و مشکلاتی که «ممکن است سوئیفت برای ایران به وجود بیاورد»، به دنبال آن است که این سیستم را با سیستم دیگری جایگزین کند.

سوئیفت یک نظام بانکی بین‌المللی است که نقل و انتقال سریع پول بین بانک‌ها را میسر می‌کند. سوئیفت سال ۲۰۱۲ میلادی هم به دلیل فشارهای کنگره آمریکا دسترسی ایران به خدماتش را قطع کرده بود. گفته می‌شود روزانه در جهان نزدیک به ۵ هزار میلیارد دلار تجارت از طریق سوئیفت انجام می‌گیرد.

فارس اطلاعاتی درباره این مقام آگاه منتشر نکرد، اما به نقل از او نوشت که بانک مرکزی در حال حاضر «در حال فراهم کردن زمینه فعالیت سیستم بانکی برای دوران بعد از اعمال تحریم‌های آمریکاست» تا نگرانی در مورد جابه‌جایی پول حل شود.

دولت دونالد ترامپ اردیبهشت ماه سال جاری از برجام خارج شد و اعلام کرد برخی تحریم‌ها علیه ایران باز می‌گردند. مرحله اول تحریم‌ها از مرداد ماه سال جاری اعمال شد و دور دوم تحریم‌ها - که شامل خرید نفت و گاز ایران هم می‌شود - قرار است از آبان ماه سال جاری اعمال شود.

اتحادیه اروپا که مخالف عملکرد دولت آمریکا در قبال برجام است، پیش از این اعلام کرده بود که تلاش خود را برای حفظ برجام انجام خواهد داد.

در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، اتحادیه اروپا اعلام کرد به دنبال ایجاد یک سیستم مبادله مالی مستقل از سوئیفت است که به کشورها و شرکت‌ها اجازه می‌دهد بدون هراس از تحریم‌های آمریکا، با ایران مبادله مالی داشته باشند.

آن زمان بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک خبر داده بودند که آن‌ها به دنبال «ایجاد یک وسیله هدف خاص برای تسهیل پرداخت‌های مرتبط با صادرات ایران که نفت نیز شامل آن است» هستند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More